actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2017, 08:51
thomas.c*aes thomas.c*aes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 14
Jambon: ‘Effectentaks zal geen holle taks zijn’

Vicepremier Jan Jambon (N-VA) verzekert dat de taks op effectenrekeningen, waarover het kernkabinet het zondagavond eens raakte, ‘geen holle taks’ zal zijn. Zijn CD&V-collega Kris Peeters kijkt uit naar het nieuwe advies van de Raad van State over de aanpassingen.

Het kernkabinet paste zondag het wetsontwerp over de taks op de effectenrekening aan het strenge advies van de Raad van State aan. Die bedraagt 0,15 procent en zal gelden voor rekeningen vanaf 500.000 euro. De Raad van State had echter voor discriminatie gewaarschuwd en stelde de vraag of de taks, die 254 miljoen euro in het laatje moet brengen, ook de grote vermogens zou raken.

De certificaten, de trackers en niet-beursgenoteerde aandelen op een effectenrekening vallen volgens het compromis onder de scope van de taks, maar aandelen op naam niet. ‘Het was niet onze bedoeling familiale ondernemingen en kmo’s te viseren’, lichtte vicepremier Peeters maandag toe in De Ochtend op Radio 1. Open VLD-vicepremier Alexander De Croo benadrukt dat mensen die rechtstreeks in de economie investeren, buiten schot moeten blijven.

Wat belasten en wat niet

De vraag rijst - bijvoorbeeld bij fiscaal expert Michel Maus - of de Raad van State daardoor niet opnieuw een discriminatie zal aanstippen. ‘Dit is het politieke akkoord’, reageert vicepremier Jambon. ‘Als politiek moet je kunnen zeggen wat je wil belasten en wat niet’, luidt het. Indien de Raad van State zich in die discussie mengt, ‘dan komt die op politiek terrein’.

Vicepremier Peeters gaat ervan uit dat de Raad van State nu ‘op een andere manier’ naar de taks zal kijken. Het was vooral zijn partij die op een aanpassing van de wettekst had aangedrongen. Hij kijkt uit naar het tweede advies van de Raad van State ‘Onze grote zorg was ervoor te zorgen dat de taks de toets van de Raad van State en het Grondwettelijk Hof zou doorstaan (...) We zullen kijken wat de Raad van State zegt’.

De Croo wees erop dat het kernkabinet heeft bevestigd dat de taks 254 miljoen euro moet opbrengen. Die raming is tot stand gekomen op basis van informatie die de regering van de banken kreeg. Jambon benadrukt dat het geen holle taks zal zijn.

Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20171023_03147827

Mening: Ik vind de effectentaks altijd al een goed idee. Ik ben voorstander van het idee om een beetje meer van de rijken te nemen in het voordeel van België. Wat volgens mij wel jammer is, is dat kmo's en familiale ondernemingen hierdoor ook een klein beetje de dupe zijn. Alle rekeningen vanaf 500000 euro moeten de effectentaks van 0,15% betalen. Dit lijkt me zeker geen ongelofelijk hoog percentage. Of die echt 254 miljoen euro gaat opbrengen weet ik zo zeer nog niet, dan lijkt dit percentage me te laag. Hoewel ik niet zo goed op de hoogte ben van het aantal rekeningen van boven de 500000 euro in België.

Laatst aangepast door thomas.c*aes : 23rd October 2017 om 08:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.