actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2017, 16:27
jonas.m*as jonas.m*as is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Vosselaar
Posts: 7
CD&V wil niet weten van schrappen belastingvoordeel voor huisvrouwen

Open Vld wil de fiscale voordelen voor gehuwden hervormen zodat vrouwen gestimuleerd worden om een job te zoeken. 'Die fiscale voordelen zijn nu goed voor bijna 1 miljard euro', zegt Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten in Het Belang van Limburg zaterdag. 'Dat geld kunnen we beter investeren in opleidingen.'

Momenteel kan je een deel van je inkomen naar je partner verschuiven zodat je minder belastingen betaalt. 'Maar daardoor blijven vrouwen te vaak thuis, terwijl wij hen willen emanciperen', zegt Rutten.

'We willen dat ze werken, dat ze opgeleid worden. Want de opleidingsgraad van de moeder is zeer bepalend voor een kind. Als je moeder laag is opgeleid, dan heb je een grote kans dat je zelf de school verlaat zonder diploma.' Open Vld wil trouwens dat iedereen tijdens zijn loopbaan twee jaar kan studeren én tegelijkertijd een vervangingsinkomen krijgt.

Rutten pleit ook voor een verplichte gemeenschapsdienst. Wie een uitkering krijgt, moet in ruil iets doen voor de gemeenschap. Al zal je kunnen kiezen wat. De principes worden in november voorgelegd tijdens het partijcongres.

CD&V-voorzitter Wouter Beke is het niet eens met de plannen van Rutten en wijst op de keuzevrijheid van gezinnen.'Gezinnen zijn er vandaag in alle maten en gewichten. En ze maken de keuzes die voor hen het beste zijn. Wij willen hen daarin ondersteunen', verwoordt hij het op Facebook.

Werkenden worden ondersteund via bijvoorbeeld kinderopvang of zorgverlof, gezinnen waarbij één van de partners thuisblijft via een fiscaal duwtje in de rug. Hij wijst erop dat thuisblijven voor het gezin ook werken is. 'Wanneer mensen ervoor kiezen om thuis te blijven voor hun gezin, mogen we die ook steunen. Want dat is ook werken', zegt hij nog op Twitter.

Bron:
de Standaard, 21 oktober 2017 via: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171021_03145148

Eigen mening:
Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat ik het standpunt en de reden waarom van mevrouw Rutten zeker en vast begrijp. Al vind ik dat ze bij de reden wel stereotypeert met het zeggen van 'huisVROUWEN aanmoedigen'. Ik moet mij echter toch meer aansluiten bij het standpunt van de CD&V-voorzitter Wouter Beke. Thuisblijven voor het gezin is werken. Ja, je hebt meer vrije tijd dan mensen die werken en je kan misschien zelf beslissen wanneer je een klusje doet, maar het moet wel klaar zijn. Ook is de beslissing van een van de partners om thuis te blijven niet zo snel gemaakt als gedacht. Dit vergt een voldoende inkomen van de andere partner om het volledige huishouden en gezin te kunnen betalen. Als men dit niet heeft, kan men ook niet thuisblijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.