actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2017, 15:33
Julie.S*ooren Julie.S*ooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oelegem
Posts: 30
Hiv geeft laatste geheim prijs

Aids is al lang niet meer de killer zoals in de jaren 1980 en ’90 – toch in landen met een degelijke gezondheidszorg. Maar de structuur van het virus achter de ziekte is pas nu volledig ontrafeld.

Amerikaanse genetici hebben het laatste onbekende stukje van het laatste hiv-eiwit dat nog niet volledig in kaart was gebracht, eindelijk in detail kunnen analyseren. Het gaat om de ‘staart’ van het gp41-eiwit, dat in retrovirussen zoals hiv deel uitmaakt van de machinerie die verantwoordelijk is voor de vorming en het functioneren van het virusomhulsel.

Het stukje eiwit is onder andere cruciaal in de wijze waarop het hiv-virus menselijke cellen binnendringt om er zich voort te planten. Specifiek zorgt de proteïnestaart ervoor dat het omhulsel van elk nieuw virusdeeltje wordt uitgerust met tentakels waarmee het gastcellen injecteert.

Hoe ontwapenen we het virus?


Nu de volledige structuur van het gp41-eiwit is blootgelegd, kunnen (andere) medische onderzoekers op zoek naar een manier om het o zo moeilijk te bestrijden virus, te ontwapenen – eventueel via een vaccin, de heilige graal van het aidsonderzoek.

Het ontrafelen van het laatste onbekende stukje eiwit van het hiv-virus was een huzarenwerk. Het grote probleem is dat het eiwit bijzonder moeilijk kan ‘gekweekt’ worden in bacteriën in een petrischaaltje – de microbiële enzymen knippen het eiwit immers steevast kapot. De genetici hadden meer dan twee jaar nodig om een manier te vinden die het eiwit intact hield, waarna ze het eindelijk konden bekijken onder hun microscoop.

Bron: 20 oktober 2017; EOS
https://www.eoswetenschap.eu/gezond...te-geheim-prijs

Eigen mening: Naar mijn mening is deze vondst zeer belangrijk en zeker relevant voor verder onderzoek. Aids is een verschrikkelijke ziekte waar men tot nu toe weinig aan kon doen. Dankzij deze ontrafeling denk ik dat er veel mensen geholpen kunnen worden in de toekomst. Tot nu toe gaat het volgens mij de goede weg op. Ze hebben al wel heel veel tijd besteed aan dit onderzoek en dat zal niet echt beteren in verloop van tijd. Dus ik ben wel eens benieuwd wanneer ze dan echt een oplossing hebben voor deze ziekte.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.