actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2017, 16:19
sara.v*rheyden sara.v*rheyden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Ranst
Posts: 32
Brussel geeft het voorbeeld voor afbouw dierproeven

Brussel geeft het voorbeeld voor afbouw dierproeven

Het aantal proefdieren neemt niet meer af. De Brusselse regering eist 30 procent dieren minder in laboratoria tegen 2025.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werden vorig jaar 92.292 dieren gebruikt voor proeven. Ter vergelijking: in Vlaanderen waren dat er 245.758 en in Wallonië 197.779. Toch gaat het Brussel gewest nu een voortrekkersrol spelen om deze praktijk significant af te bouwen. Tegen 2025 moeten er dertig procent minder proefdieren zijn. Dat keurde de Brusselse regering donderdagochtend goed.

Proefdieren worden op vier domeinen gebruikt. Voor twee daarvan, de veiligheidstesten en het onderwijs, moet het mogelijk zijn om die tegen 2025 helemaal zonder proefdieren te doen. ‘Veiligheidstesten voor bijvoorbeeld cosmetica of voedselingrediënten kennen al veel alternatieven’, zegt bevoegd staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V).

De staatssecretaris erkent dat de afbouw moeilijker ligt in het onderwijs. ‘Die dieren worden gebruikt voor dissecties of trainingen in omgaan met proefdieren. De vorming van studenten en personeel blijft essentieel.’

Valabele alternatieven

Voor onderzoek naar ziektes bestaan nog geen valabele alternatieven. ‘Uiteraard blijft onderzoek naar geneesmiddelen voor therapieën voor ziektes al kanker, Parkinson of Alzheimer noodzakelijk’, zegt Debaets. ‘Dat domein krijgt daarom uitstel tot 2045. Ik verwacht echter nu al overleg over hoe ze de doelstelling zullen halen.’

Dat overleg zal nodig zijn. Het Brussels gewest heeft vijf erkende instellingen die werken met proefdieren. Dat zijn vooral laboratoria van universiteiten zoals de ULB, UCL en VUB. Die laatste raakte eind 2016 nog in opspraak toen undercoverbeelden opdoken (DS 29 november 2016) waarop te zien was hoe pasgeboren babymuisjes levend in een diepvriezer werden gestoken of de kop werd afgeknipt.

‘We ondersteunen dit actieplan voluit en willen zo snel mogelijk samenkomen om het uit te werken’, zegt woordvoerder Sicco Wittermans. ‘Wij kunnen dit alleen realiseren binnen het haalbare, bijvoorbeeld bepaald door nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen. In september hebben wij het Innovation Centre 3Rs opgericht om het onderzoek naar alternatieve onderzoeksmethoden nog te versterken.’

‘Ik ben erg verheugd met deze beslissing’, zegt Brussels parlementslid Annemie Maes (Groen). Zij diende begin januari al een resolutie in om een tijdschema op te stellen. ‘Brussel durft beslissingen te nemen. Maar we moeten waakzaam blijven. De regering moet grondig controleren of alle onderzoeksinstellingen deze doelen halen.’

Toch reageert niet iedereen onverdeeld gelukkig. ‘Dit is weer een willekeurige beslissing om de sympathie van mensen te winnen’, zegt professor Bart De Strooper, die vaak met proefdieren werkt. ‘Wij ijveren natuurlijk voor zo weinig mogelijk dierenleed. Wij doen dat ook niet voor ons plezier. Vooralsnog kunnen alternatieven nog altijd niet alle brein- of hartfuncties nabootsen. Het zou schandalig zijn als het onderzoek naar bijvoorbeeld alzheimer hierdoor in het gedrang zou komen.’

Bron: De standaard 20/10 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171019_03141751

Mening: Ik vind het straf dat Brussel de regio is die het minste proefdieren gebruikt in België en dat dit ook net de regio is die nog minder proefdieren zou willen gebruiken. Ik snap Bart De Strooper zijn mening. Het is belangrijk dat ze nog altijd testen kunnen doen met geldige uitkomsten. Als we geen goede vervanging vinden voor proefdieren is het noodzakelijk dat we deze toch blijven gebruiken. Toch vind ik het ook belangrijk dat er zo weinig mogelijk proefdieren gebruikt worden. Er zijn al enkele andere manieren gevonden dan proefdieren. Ik vind dat ze dan beter gebruik maken van deze alternatieven. Gebruik van proefdieren in onderwijs vind ik wel nuttig. Het is belangrijk dat de studenten een goede opleiding krijgen. Door het gebruik van proefdieren in bijvoorbeeld biologie krijgen de studenten een breder beeld van wat ze aan het studeren zijn. Zelf leer ik ook het beste als ik praktisch bezig ben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.