actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2017, 21:07
Jutte.d*bruyn Jutte.d*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Oostmalle
Posts: 40
"Donorbloed van vrouw die ooit zwanger was, is schadelijk voor mannen"

Donorbloed van een vrouw die ooit zwanger is geweest, kan schadelijk zijn voor mannen. Dat stelt een nieuwe Nederlandse studie, waarover De Standaard vandaag bericht.
Artsen van het Leids Universitair Medisch Centrum vergeleken de levensverwachting van mannen die bloed kregen van een vrouw die ooit zwanger geweest is, van een andere vrouw en van een man. De eerste groep bleek een grotere kans te hebben om vroegtijdig te sterven.
De onderzoekers grasduinden in een database van 31.000 Nederlandse patiënten. Bij mensen die een bloedtransfusie krijgen, ligt de sterfte hoe dan ook vrij hoog. In de groep van mannen die bloed kregen van ooit-zwangere vrouwen bedroeg het sterfterisico net iets meer dan 10 procent (101 per duizend); anderen liepen een risico van 8 procent op vroegtijdig overlijden.
Bij vrouwen werd geen vergelijkbaar resultaat vastgesteld.
Meer onderzoek nodig
Al zeggen de onderzoekers er wel bij dat bijkomend onderzoek nodig is om deze vaststelling te bevestigen. In een commentaar bij de studie in het vakblad Journal of the American Association (JAMA) staat dan ook te lezen dat er voorlopig geen rekening gehouden moet worden met het onderzoeksresultaat.
Indien het klopt, is het voorlopig gissen naar een verklaring. Maar aangezien het om een langetermijneffect gaat, speelt volgens de commentatoren mogelijk het afweersysteem een rol. Zwangere vrouwen maken afweerstoffen aan tegen bepaalde eiwitten van de foetus die van genen van de vader afkomstig zijn. Mogelijk worden mannen die bloed krijgen daar het slachtoffer van.

Bron: De Morgen, https://www.demorgen.be/wetenschap/...annen-bcadee53/
Mening:
Ik vind dit een interessant artikel omdat ik dit persoonlijk nooit gedacht had. Ik wist wel dat moeders afweerstoffen maken voor bepaalde eiwitten van hun foetus, maar ik had dit niet kunnen verwachten dat het misschien tot vroegtijdige sterfte bij mannen kan veroorzaken. Ik wil dat ze meer onderzoeken gaan doen naar dit onderwerp omdat ik nu getriggerd ben om meer te weten te komen over dit onderzoek. Ik vind het goed dat ze in het artikel zetten dat ze hier nog geen rekening moeten houden met deze resultaten omdat het over een langtermijnonderzoek gaat. Maar langs de andere kant vind ik het raar dat ze dit artikel plaatsen omdat je geen rekening mag houden met de resultaten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.