actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2017, 13:15
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
“Waarom wil ik geen seks met de man waar ik van hou?”

“Ik heb lang gedacht dat ik biseksueel was,” steekt Stacey van wal. “Ik heb even weinig interesse in mannen als in vrouwen.” Jarenlang was ze onzeker over haar geaardheid, had ze geen flauw idee waarom ze nooit zin had in seks, zelfs niet met haar man. Totdat haar dokter haar de waarheid vertelde: ze was aseksueel.
Zo’n 1 tot 3 procent van de bevolking is aseksueel, wat betekent dat ze zich niet seksueel aangetrokken voelen tot anderen. “Ik heb lang gedacht dat ik gewoon een mentale stoornis had,” vertelt Stacey tijdens een interview met BBC. “Ik dacht dat het abnormaal was dat ik nooit zin had in seks. Vriendinnen vertelden over hun liefjes of één of andere celebrity waar ze wel eens de lakens mee zouden willen delen, terwijl ik nog nooit op die manier in iemand geïnteresseerd was.”


“Waarom wil ik niet met hem vrijen?”
“Aseksualiteit bestaat in verschillende gradaties,” legt Stacey uit. “Hoewel ik me nooit seksueel aangetrokken zal voelen tot iemand, heb ik wél romantische gevoelens. Ik leerde mijn vriend - ondertussen mijn man - kennen toen ik 19 jaar oud was. Toen had ik nog geen flauw benul wat aseksualiteit was, dus ik dacht gewoon dat er iets mis was met mij. Ik weet nog dat ik dacht: ik zie deze man doodgraag, en als hij me vraagt om te trouwen zeg ik absoluut ja. Ik wil de rest van mijn leven met hem doorbrengen, dus waarom wil ik niet met hem vrijen? Dat is toch gek?”
ADVERTISING

inRead invented by Teads

“Mijn man en ik hebben samen heel wat doorgemaakt. Hij heeft mij altijd gesteund. ‘Ik zie je graag, ik wacht op jou zo lang als nodig is. Zelfs al gebeurt het nooit,’ zo stelde hij me gerust. Maar ik lag in de knoop met mezelf. Ik had steeds dezelfde nachtmerrie, dat mijn man me zou verlaten voor iemand anders die wél seks met hem wou, en dus ging ik op het internet op zoek naar medische redenen die een laag libido zouden kunnen veroorzaken,” vertelt Stacey openhartig. “Dat was niet bijster slim. Er waren heel wat mogelijke oorzaken, maar die ene die mijn aandacht trok was: een hersentumor. Ik dacht meteen dat ik ging sterven, en dus ging ik naar de dokter.
“Ga ik dood?”
“Ik weet nog dat ik in paniek vroeg: ‘Is het ernstig? Ga ik dood?’, terwijl zij zei: ‘Rustig maar, je bent waarschijnlijk gewoon aseksueel.’ Ik viel uit de lucht, daar had ik nog nooit van gehoord. Maar mijn dokter gaf me alle informatie, en verwees me door naar enkele websites. Het was alsof ik eindelijk gelijkgestemden gevonden had, geweldig was dat. Pas toen begon ik me beter in mijn vel te voelen, totdat ik op een punt kwam dat ik er eindelijk met mijn man over kon praten.
Aseksualiteit is een soort van spectrum, en ik weet dat er heel wat mensen zijn die speciaal voor hun partner wél seksueel actief zijn, maar bij mij lukt dat niet. Iedere keer dat we het proberen, is het alsof mijn hele lichaam protesteert. Mijn man gaat er trouwens fantastisch mee om. Hij had het natuurlijk al wel zo’n beetje verwacht, maar dat maakt het voor hem niet minder moeilijk natuurlijk. Gelukkig is hij ontzettend begripvol. Ik ben stiekem ook wel trots op mijn aseksualiteit, en ik vind het prima om erover te praten. Op die manier hoop ik meer bewustzijn en begrip in het leven te roepen. Als ik op mijn achttiende had geweten wat ik nu weet, was ik een stuk gelukkiger door het leven gegaan.′

Bron: Het Laatste Nieuws, 23 oktober 2017
https://www.hln.be/nina/seks-relati...n-hou~ac57a237/

Eigen mening:
Ik kwam compleet uit de lucht vallen toen ik dit artikel las. Ik had nog nooit gehoord van aseksualiteit en wist dus absoluut niet wat het inhield. Na wat opzoekwerk merkte ik dat ieder van ons vanaf het begin van ons leven in contact komt met aseksualiteit: het celibaat. Er zijn verschillende gradaties in aseksualiteit, het celibaat is een bewuste vorm, de aseksualiteit van Stacey is genetisch bepaald.

Ik vind het positief dat er duidelijkheid komt rond een problematiek waar 1% van de bevolking (in België toch ongeveer 110.000 mensen) mee worstelen. Begrijp me niet verkeerd, aseksualiteit is geen problematiek. Het feit dat er zoveel onwetendheid rond is en mensen zoals Stacey er eerst jaren mee worstelen alvorens geïnformeerd te worden, is wel een problematiek. Deze periode van onwetenheid leidt tot ongelukkig zijn en dat kan en moet vermeden worden.

Correct en preventief informeren is dus enorm belangrijk. Aseksualiteit is een begrip dat zeker moet toegelicht worden bij de lessen seksuele opvoeding en dus is het belangrijk dat leerkrachten goed geïnformeerd zijn. Ik koos dit artikel dan ook om medestudenten op de hoogte te brengen van het bestaan en hen te doen nadenken over hoe ze leerlingen in de toekomst rond deze thematiek kunnen informeren.

Daarnaast is het ook erg belangrijk dat we als leerkrachten bij seksuele opvoeding de begrippen romantiek, liefde en seksualiteit allemaal naar voren laten komen. In de huidige maatschappij worden liefde en romantiek naar de achtergrond verdrongen en heeft seksualiteit een prominentere rol ingenomen. Het verhaal van Stacey en haar man, die elkaar onvoorwaardelijk graag zien ondanks een volledig gebrek aan seksueel contact, is een sterk signaal dat liefde en romantiek wel belangrijk kunnen en moeten zijn. Dit artikel leunt aan bij het artikel dat ik voor Godsdienst 3 las (De Taal van Seksuele opvoeding van Hans van Crombrugge).

Laatst aangepast door ARNE.W*LLEMS : 23rd October 2017 om 13:22.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.