actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2017, 10:37
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
Kringwinkels willen meer personeel om recyclage-doelen te halen

De Vlaamse kringwinkels waarschuwen dat het hergebruik van kleding en huisraad te traag toeneemt.

Door een nijpend personeelstekort bij de 135 Vlaamse kringwinkels groeien de volumes van het hergebruik niet meer. Daardoor wordt het voor Vlaanderen almaar moeilijker wordt om de milieudoelstelling te bereiken, waarschuwt Marleen Vos van de koepel van de kringwinkels, Komosie.

De Vlaamse afvalstoffenmaatschappij mikt op een hergebruik van 7 kilogram per Vlaming tegen 2022. ‘Maar sinds vorig jaar lopen we achter op dat schema’, stelt Vos vast. De instroom van goederen blijft wel stijgen. Het echte probleem is dat de kringwinkels te weinig volk hebben om die degelijk te verwerken.

Komosie schat dat er tegen volgend jaar 500 werknemers en tegen 2021 zelfs 1.500 werknemers moeten bijkomen om de Vlaamse hergebruikdoelstelling te halen. Dat is niet weinig. In 2016 waren de Vlaamse kringwinkels goed voor iets meer dan 5.400 werknemers.

Doelgroepmedewerkers

Voor bijkomende werkgelegenheid zijn de kringwinkels afhankelijk van de Vlaamse overheid. Zo’n 44 procent van alle werknemers zijn zogenaamde ‘doelgroepmedewerkers’. Het gaat om mensen voor wie de deuren naar de reguliere arbeidsmarkt gesloten zijn, en die via sociale-economiebedrijven hopen opnieuw kans te maken op een reguliere job. In ruil daarvoor kunnen de kringwinkels rekenen op Vlaamse subsidies.

Komosie is vragende partij om het contingent gesubsidieerde doelgroepmedewerkers veel sterker op te trekken. De regering-Bourgeois mikt nu op 500 bijkomende gesubsidieerde doelgroepbanen. Te verdelen over alle bedrijven uit de sociale economie, die samen iets meer dan 23.000 doelgroepwerknemers telt.

De kringwinkels moeten bovendien rekening houden met een hervorming van de subsidiëring. Waarbij het doorstromen naar de arbeidsmarkt grote prioriteit heeft en de VDAB een sleutelrol speelt.
De kringwinkels hebben de voorbije jaren het gebrek aan doelgroepmedewerkers opgevangen door de inzet van vrijwilligers en vooral zogenaamde artikel 60-tewerkstelling. Dat zijn mensen met een leefloon die door het OCMW maximaal een jaar ter beschikking worden gesteld van sociale-economiebedrijven. Volgens Marleen Vos van Komosie zijn dat echter tijdelijke oplossingen.

Bron: De standaard. 22 oktober 2017.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171020_03144187

Mening:
Kringloopwinkels zijn naar mijn mening een geweldig initiatief! Ze zijn handig, besparend en milieuvriendelijk. Het is een jammere zaak dat hiervoor te weinig volk is. Ik heb geen besef van de werknemers hun loon maar naar mijn gevoel ligt dat niet zo hoog, wat maakt dat ik daar niet als eerste zou solliciteren in de verkoopsector (en ik denk dat vele anderen hetzelfde gevoel delen). Het is spijtig dat als het er op aankomt, ik eerder voor loon zou kiezen dan voor mijn milieubewust geweten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.