actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2017, 20:14
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Topoverleg over onderzoek naar Bende van Nijvel op kabinet-Geens

Topoverleg over onderzoek naar Bende van Nijvel op kabinet-Geens

Het college van procureurs-generaal zit momenteel bijeen op het kabinet van minister van Justitie Koen Geens. Ze bespreken er de recente ontwikkelingen in het onderzoek naar de Bende van Nijvel.
Zaterdag lekte een nieuw spoor in het onderzoek naar de misdaden van de Bende van Nijvel uit. De speurders onderzoeken of de zogenaamde ‘Reus’ van de bende de Aalsterse ex-rijkswachter C.B. is.

C.B. had een paar weken voor zijn dood, in mei 2015, aan zijn broer verteld dat hij betrokken was geweest bij de Bende van Nijvel. Voor de rest gaf hij geen details. Het duurde tot januari van dit jaar eer de speurders de informatie kregen. ‘Ik kan u niet precies vertellen hoe de info ons heeft bereikt. Laat ons zeggen dat het traject van de informatie ingewikkeld is geweest’, zegt Christian De Valkeneer, de procureur-generaal van Luik die verantwoordelijk is voor het onderzoek, aan De Standaard.

Commissie Justitie

De groene fractie (Groen en Ecolo) in de Kamer vraagt ondertussen de samenroeping van de commissie Justitie na de onthullingen. De groenen willen een stand van zaken van het onderzoek opmaken met de minister van Justitie en de betrokken gerechtelijke verantwoordelijken.

Volgens Gilles Vanden Burre (Ecolo) staan we wellicht voor een belangrijke doorbraak in het dossier, 32 jaar na de laatste aanslagen van de bende. ‘Indien de identificatie van een bendelid bevestigd wordt, is het belangrijk dat het onderzoek versneld wordt om een antwoord te vinden op de talrijke onbeantwoorde vragen. De familieleden van de 28 slachtoffers van de Bende van Nijvel wachten hier ongeduldig op.’

‘De verjaringstermijn is onlangs verhoogd tot 40 jaar. Het is nu of nooit om de waarheid te ontdekken’, zegt ook Groen-parlementslid Stefaan Vanhecke.

Bovendien moeten indien de banden tussen de bende en de een eenheid van de voormalige Rijkswacht bevestigd worden ‘alle verantwoordelijken binnen het staatsapparaat geïdentificeerd worden en moet nagaan worden waarom bepaalde pistes niet beter onderzocht werden door de speurders’, zegt de groene fractieleider Jean-Marc Nollet. ‘Het dossier van de Bende van Nijvel is het voorwerp geweest van twee parlementaire onderzoekscommissies zonder al haar geheimen bloot te geven. Laten we hopen dat deze nieuwe onthullingen daar wel in doen slagen.’

Kritiek op het onderzoek

Meester Jef Vermassen heeft ondertussen ook kritiek gegeven op de manier waarop het onderzoek verloopt. Vermassen is advocaat van David Van de Steen, die zijn ouders en zus verloor bij de overval van de Bende van Nijvel in Aalst in november 1985. ‘Ik heb veel vragen bij de manier waarop het onderzoek verloopt. De foto van de man die nu genoemd wordt, zit al jaren in het dossier’, zegt hij aan VTM.

Eerder zei de advocaat al aan VRT dat een anonieme brief die hij kreeg, waarin iemand toegeeft lid te zijn van de bende, pas met veel vertraging is behandeld.

Ook Christoph D’Haese, burgemeester van Aalst, waar de bende ook toesloeg, is niet overtuigd van de efficiëntie van het onderzoek. Hij vraagt samen met Vermassen dat het onderzoek terug zou worden gehaald naar Vlaanderen.

Bron: DS, 22-10-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171022_03145913

Mening: Ik begrijp allereerst niet dat je verschillende namen via anonieme tips hebt gekregen en dat je hier niets mee doet. Het onderzoek zat vast en dan moet je proberen verder te raken met de gegevens dat je hebt. Het kan volgens mij niet kwaad om de personen, die via tips zijn binnen gekomen, na te gaan. Zo hadden ze nu misschien de hele zaak opgelost, wisten we wat hun motief was en hadden we ons nu geen vragen stellen over hoe het onderzoek gevoerd werd.
Het lijkt mij dan ook goed dat minister van justitie nu eens juist gaat bekijken hoe het kan dat je in de documenten de dader hebt staan en dat deze nooit is onderzocht of ondervraagd. Ik denk dat de rijkswachter ervoor heeft gezorgd dat hij van de rader kon blijven. Ook zullen de onderzoekers de tip over de Reus, als onzin beschouwd hebben, want het was toch een rijkswachter.
Ik hoop nu dat het onderzoek nieuw leven is ingeblazen en dat er nu een eerlijk proces kan volgen. het is denk ik belangrijk voor de nabestaande om te weten waar het fout is gegaan en toch de andere bendeleden op te sporen en te veroordelen. Ik zou zelf nu ook wel willen weten waarom de bende deze feiten hebben gepleegd en wie er allemaal deel vanuit heeft gemaakt. Hopelijk wordt dit vervolgd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.