actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2017, 12:10
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Steeds meer Belgen kopen tweedehands uit financiële overwegingen

Tweedehands is uitgegroeid tot een maatschappelijke vaste waarde. Steeds meer Belgen kopen niet alleen tweedehandsartikelen, maar diegene die het al een tijdje doen, kopen ook méér tweedehandsspullen. En ze doen dat ook steeds meer uit financiële overwegingen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van iVox in opdracht van De Kringwinkel, Troc.com en 2dehands.be.

Het is niet de eerste keer dat de Kringwinkel uitpakt met cijfers over de verkoop van tweedehandsespullen. Uit het nieuwe onderzoek, in september uitgevoerd bij 2.000 Belgen, blijkt dat 34 procent van de Belgen het afgelopen jaar tweedehandsartikelen kocht. Meer dan 9 op de 10 Belgen die afgelopen jaar spullen kochten, zeggen dat ze minstens even veel of zelfs meer kochten dan een jaar geleden.

Voor 4 op de 5 tweedehandskopers is de goedkopere prijs de belangrijkste drijfveer om voor 'gebruikte' spullen te kiezen. Bijna 40 pct vindt het gewoon leuk om te snuisteren naar tweedehandsproducten en op de derde plaats komt het milieu: 31 pct kocht 'gebruikte' spullen omdat hergebruik duurzamer is.

De Dag van De Kringwinkel vindt vandaag/zaterdag plaats. 'Al onze Kringwinkels zetten dan hun deuren open voor een blik achter de schermen, workshops, animatie en optredens', zegt Marleen Vos, directeur van De Kringwinkels. 'Onze medewerkers staan die dag centraal: 80 pct van hen komt elders moeilijk aan de bak. Door hen werkervaring te laten opdoen, kunnen ze later doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt.'


Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20171021_03145147

Mening: Ik ben geen expert wanneer het gaat over economie, maar ik denk dat het aankopen van meer tweedehandsspulletjes zeker geen slecht zaak is. Het is een goede manier om op je centen te letten en op die manier wordt er ook wat gerecycled. Wanneer je iets via tweedehandswebsites kan doorverkopen, moet je het niet in de vuilbak gooien.
Uiteraard zit men dan wel met het probleem dat alles wat je tweedehands koopt, je niet in een winkel gaat kopen. Is het dus een nadeel voor onze economie? Zoals ik eerder al zei, ik ben geen econoom dus een goed onderbouwt antwoord kan ik hier zeker niet op geven.
Het feit dat tweedehands is uitgegroeid tot een maatschappelijke vast waarde, is iets dat ik graag hoor. Vroeger was er een soort afkeer naar tweedehandsspulletjes toe, omdat je niet wist wie het al had aangeraakt of wat er al mee was gebeurt en dat was dus vies. Ik ben zeer blij dat we nu deels van die mindset zijn afgestapt.
Mijn conclusie is dus dat ik het aankopen van tweedehandsspullen zeer goed vind voor het milieu, maar ook voor de mensen zelf. Door eerst naar tweedehandsspulletjes te kijken voor men iets nieuw gaat kopen, kan je wel degelijk wat geld uitsparen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.