actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2017, 19:57
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
‘Racistisch’ Nivea belooft consumenten een lichte huid

Een reclamecampagne van cosmeticagigant Nivea bestemd voor de Afrikaanse markt roept opnieuw heel wat kritische vragen op omtrent racisme.

Voormalig miss Nigeria Omowunmi Akinnifesi is te zien in een reclamespot voor Nivea waarin ze de bodylotion uit het gamma Natural fairness gebruikt. Haar donkere huid lijkt ook op te lichten wanneer ze het product opbrengt, en voor wie het nog niet goed begrepen heeft, is er de tagline ‘visibly lightens’ ofwel ‘verlicht zichtbaar’.

Het mag niet verbazen dat deze reclamespot (die onder meer te zien was in Nigeria, Ghana, Kameroen en Senegal) opnieuw een storm van kritiek veroorzaakte. Amper een week geleden kwam ook concurrent Dove onder vuur te liggen voor een spot waarin een zwarte vrouw haar T-shirt uittrekt waarna ze transformeert in een blanke vrouw.


Ook nu eist men op sociale media om de spot te schrappen. De inhoud zou immers bijdragen aan het idee dat blank zijn beter is dan zwart zijn. Nivea zou met de spot ook inspelen op een gevoel van onzekerheid onder een deel van de gekleurde bevolking, die heel wat geld uitgeven aan producten om hun huid ‘te bleken’. Ook in veel Aziatische landen wordt een groot deel van de beautymarkt ingepalmd door dergelijke producten.

In een verklaring van Nivea klinkt het dat de campagne ‘op geen enkele manier een persoons noden of voorkeuzen in huidverzorgingen wil verheerlijken of afwijzen’. ‘Het was nooit ons opzet om onze klanten te beledigen.’ Maar er zijn geen plannen om de reclamecampagne te schrappen. Nivea wijst erop dat de lijn Natural fairness bestemd is voor consumenten die op zoek zijn naar producten met uv-filters, om de productie van melanine veroorzaakt door de zon te voorkomen.

Het is overigens niet eens de eerste keer dat Nivea wordt beticht van racisme. In 2011 moest het bedrijf zich verontschuldigen voor een beeld van een Afrikaanse man die bedankt voor een afrokapsel met de tagline ‘re-civilize yourself’. Eerder dit jaar was er nog ophef door een deodorantreclame in het Midden-Oosten die uitpakte met de slogan ‘White is purity’.

Bron: De standaard. 20 oktober 2017.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171020_03142985 (+video)

Mening:
Ik wist niet dat zo’n onverantwoorde, oneerbare reclamespots nog een courant probleem zijn terwijl er al zoveel kritiek is op gegeven. Toen ik de titel voor het eerst las dacht ik dat het een overreactie was maar dit is allesbehalve. De reclamespot wekt duidelijk een gevoel op dat je beter blank zou zijn en je daardoor een mooier leven zou lijden. Volgens mij zorgt dit voor heel wat onzekerheid. Ik vind dat soortgelijke producten niet zò toegankelijk mogen zijn want dit bevordert nogmaals die onzekerheid. Naar mijn mening is het onaanvaardbaar dat ze na al de negatieve feedback geen intentie hebben om dit af te schaffen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.