actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2017, 12:27
Louize.D*Groote Louize.D*Groote is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Schoten
Posts: 30
Woningprijzen halen recordniveau

In de voorbije zomermaanden haalde de verkoop van woningen het hoogste peil in tien jaar. Ook de prijzen staan op recordniveau.

De notarissen hebben drukke zomermaanden achter de rug. In het pas afgelopen derde trimester van 2017 noteerde de Notarisbarometer - die het aantal vastgoedtransacties in ons land meet - op het hoogste niveau sinds het begin van de metingen, in 2007. Er was een stijging tegenover vorig jaar met 5,7 procent in Brussel, 2,5 procent in Vlaanderen en 3,7 procent in Wallonië.

Duur

Niet alleen het aantal verkopen lag hoog, ook de woningprijzen staan op een recordniveau Zo steeg de gemiddelde prijs van een woonhuis in ons land in het afgelopen trimester met 1,7 procent, tot 243.344 euro.

Volgens Bart van Opstal van de notarisfederatie gaat het om een echte trend. ‘Na een daling van de gemiddelde woningprijs in het eerste trimester van dit jaar, noteren we nu flinke stijgingen in het tweede en derde trimester. Dat geldt voor de drie regio’s.’

In Vlaanderen kost een woning nu gemiddeld 270.389 euro, een toename met 2,4 procent tegenover de zomermaanden van 2016.

De gemiddelde prijs van een appartement bleef stabiel en klokte af op 218.294 euro. In Vlaanderen was er zelfs een daling van de prijs van appartementen: -1,2 procent tot 221.875 euro.

Toch nuanceert Bart van Opstal die daling: ‘Net als bij de woonhuizen blijven de prijzen voor appartementen hoog. Gemiddeld ligt de prijs voor een appartement 15.000 tot 20.000 euro hoger dan in 2012.’

Minder woonleningen

Opvallend: in het voorbije trimester werden 7,7 procent minder nieuwe hypothecaire kredieten afgesloten, vergeleken met het voorgaande tweede trimester (april-juni) en zelfs 13,3 procent minder dan in de zomer van vorig jaar. Er wordt dus meer gekocht zonder beroep te doen op een krediet. De notarissen zien een toename van beleggers op de vastgoedmarkt.

Bron:
De Standaard, 19/10/2017, 10u02
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171019_03140933

Eigen mening:
Naar mijn mening is het erg dat de woningprijzen zo hard stijgen. Voor steeds meer mensen wordt het moeilijk om nog een huis te vinden dat binnen het budget past. Wat mij opvalt is dat er in Brussel de hoogste stijging is met 5,7 procent tegenover vorig jaar. Ik zou juist het tegenovergestelde inschatten, omdat er toch wel vaak sprake is van terroristen die zich daar verschuilen. Anderzijds kan ik er wel inkomen dat de prijzen in de stadskern zeer hoog liggen. Dit is te wijten aan het feit dat de locatie heel populair is. Ik vind het positief dat mensen meer zelf het initiatief nemen om te beleggen in de vastgoedmarkt. Tegenwoordig leveren de meeste spaarrekeningen nauwelijks nog iets op. Het beleggen in de vastgoedmarkt is een goed alternatief zodat jouw geld toch iets oplevert.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.