actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2017, 11:16
Jannes T*rmans Jannes T*rmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Wechelderzande
Posts: 33
Japan ontdekt reusachtige grot op de maan

Deze compositie toont de tunnelachtige grot die onder het maanoppervlak gevonden werd.
Wetenschappers van het Japanse ruimtevaartbureau Jaxa hebben op de maan een gigantische grot ontdekt die op een dag kan dienen voor een maanbasis.

Data van de Japanse Maanverkenner SELENE bevestigden het bestaan van de grot, die een 3,5 miljard jaar oude tunnel voor vulkanische lava kan zijn geweest. Hij is 100 meter breed maar 50 km lang.

‘Wij dachten dat er dergelijke plaatsen bestonden. Tot nu toe was dit echter nog niet bevestigd’, zei Jaxa-vorser Junichi Haruyama donderdag aan het Franse persbureau AFP.

De immense tunnel onder de zone van de Mariusheuvels kan astronauten beschermen tegen de enorme temperatuurschommelingen en gevaarlijke straling die zij op het oppervlak van onze natuurlijke satelliet kunnen ondervinden, legt Haruyama uit. ‘Wij hebben de binnenkant zelf van de grot nog niet gezien. Maar je kan er veel op verwedden dat de exploratie ervan meer details zal opleveren.’

In juni maakte Tokio bekend tegen 2030 een astronaut naar de maan te sturen. Dat wordt een premičre voor Japan want zijn astronauten vlogen tot nu toe enkel naar en met het Russische ruimtestation Mir en het Internationaal Ruimtestation.

Bron: De Standaard
Datum: 19/20/2017
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171019_03141091

persoonlijke mening: Ik ben normaal gezien geen voorstander van ruimtevaart. Ik ben van mening dat we op onze aarde eerst de eigen problemen moeten oplossen vooraleer we de ruimte beginnen onderzoeken. Er worden enorme bedragen gespendeerd aan ruimtevaart zonder dat er revolutionaire ontdekkingen worden gedaan die de mens op aarde kan helpen. Ik vind dat we het geld beter kunnen investeren in ontwikkelingswerk zodat mensen ermee geholpen worden. Met de miljarden die in de loop der jaren uitgegeven zijn aan ruimtevaart zou men het leven van miljoenen mensen hebben kunnen verbeteren. Ondanks mijn eerder kritische kijk naar ruimtevaart vond ik de ontdekking van de maangrot door de Japanners interessant. Het idee dat hier ooit een maanbasis in kan gebouwd worden is toekomstmuziek. De kans dat het effectief zal gebeuren de komende jaren betwijfel ik maar toch is het een stap in de richting naar de dag dat de eerste mensen de aarde verlaten en zich in de ruimte gaan vestigen. Dit is stof om over na te denken.
Voor de Japanners is deze ontdekking natuurlijk wel een opsteker met het oog op hun plannen om tegen 2030 een astronaut naar de maan te sturen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.