actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2017, 20:10
Yudjin.V*nLaarhoven Yudjin.V*nLaarhoven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Vosselaar
Posts: 2
Arrow Tieners zijn geen leeghoofden. Geef hen goede televisie

Tieners zijn geen leeghoofden. Geef hen goede televisie

In de dagelijkse rubriek DM ZAPT zet de tv-redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: volgens Fernand Van Damme wordt het tijd dat Vlaamse tieners goede series zoals de Netflix-hit Riverdale krijgen.

Alleen al voor de openingsscène moet u Riverdale zien. In een overweldigend landschap gaat de roodharige adonis Jason Blossom varen met tweelingzus Cheryl. Een gezapig uitje, totdat er iets misgaat en Jason verdrinkt. Althans, zo lijkt het. In werkelijkheid is de tiener een andere dood gestorven.

Aan suspense geen gebrek, maar wat de Netflix-hit echt interessant maakt, is hoe hij het genre van de klassieke tienerserie uitdiept. Zwaardere onderwerpen, als slutshaming, zelfdoding en de destructieve kant van sociale media, worden niet gemeden. Alle lof voor de makers: in puriteins Amerika is het verleidelijk om dat niet te doen, maar ze geven tieners de series waar ze naar snakken.

Riverdale surft op een internationale tv-trend die puberteit niet langer afdoet als een farce van navelstaarderij en problemen-om-niets – denk maar aan die andere Netflix-topper 13 Reasons Why en de Noorse onlineserie Skam.

En dan zou je hopen dat het Vlaamse televisieland ook mee is, maar neen, hier behandelen de zenders tieners nog al te vaak stiefmoederlijk.

Taboes

Dat pubers in het televisieaanbod van Eén, VTM en VIER maar matig hun gading vinden, zal hen waarschijnlijk worst wezen. Ze zoeken hun toevlucht dan gewoon internationaal. Maar mag ik dat jammer vinden? Zeker omdat Eén met fictiereeks 16+ ruim tien jaar geleden wel het goede voorbeeld gaf. Thema’s als seksualiteit, racisme, drugs- en alcoholgebruik werden in beeld gebracht, met Brussel als decor. “We brengen een overdosis cocaïne in beeld, zoals dat in Vlaanderen nooit eerder is gedaan”, klonk het toen bij de start van de reeks. “Het resultaat is bikkelhard. De VRT zou die overdosis op zich nooit uitzenden. Maar de manier waarop het omkaderd is, maakt het toelaatbaar.”

Waar is die durf gebleven? Binnen mediakringen wordt erover geschermd dat Eén-sterkhouder Thuis ontzettend veel jongeren bereikt en de taboes niet schuwt. Kan allemaal wel zijn, maar als de bomma er ook lustig naar kijkt, sluit het dan wel volledig aan op de leefwereld van pubers? Op VTM zal Familie vast ook wel pogingen doen om de tienerkijker te pleasen, maar het is allemaal te weinig, te klassiek, te veilig.

Alstublieft, tv-producenten in Vlaanderen, blaas iets als 16+ nieuw leven in. Maak een tienerserie die de controverse niet schuwt, met een cast die niet enkel blank en hetero is, en stem haar volledig af op het kijkgedrag van tieners. Dat zijn ze echt wel waard.

Bron: 18.10.2017; De Morgen
https://www.demorgen.be/tvmedia/tie...visie-b2878e90/

Eigen mening:

Voor iemand die zijn tienerjaren net achter de rug heeft, kan ik zeggen dat televisieprogramma’s van nu het nogal veilig spelen. De producers leggen de focus op de kwantiteit van het publiek en niet op de kwaliteit van de inhoud zelf. Stel je voor dat een groot deel van de televisieprogramma’s leerbaar zijn. Inhouden als verkrachting, diefstal, liefdesproblemen etc. mogen meer aan bod komen van mij. Tieners, met en zonder problemen, gaan situaties die ze zelf meemaken kunnen koppelen aan dit soort reeksen en in sommige gevallen zelfs een weg naar een oplossing kunnen vinden. Ik denk echter wel dat het voor producers niet gemakkelijk zal zijn om hier mee te beginnen. Het is anders dan de rest op dat ogenblik en in het begin gaat het zelfs als taboe beken worden. Maar op de lange termijn denk ik dat iedereen hier beter van kan worden. Ik hoop dus dat producers gaan inzien hoe zij pubers hiermee kunnen helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.