actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2017, 19:53
Sam J*nssen Sam J*nssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Gierle
Posts: 11
Bourgeois: "Brexit was een zware vergissing"

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) noemt de uitstap van de Britten uit de Europese Unie "een zware vergissing". "Ik betreur dat de Britse politici niet de moed hebben gehad om aan hun bevolking de voordelen uit te leggen van het lidmaatschap van de EU", zei hij vanmiddag tijdens een gastcollege aan studenten politieke wetenschappen aan de Universiteit van Gent.

De Europese staats- en regeringsleiders komen vandaag en morgen opnieuw bijeen in Brussel voor een Europese top. Vanavond mag de Britse premier Theresa May haar zegje nog doen, maar morgen is het uitsluitend aan de 27 anderen voor een nieuw rondje brexit-overleg.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois gaf vanmiddag een gastcollege aan de studenten politieke wetenschappen aan de UGent. Dat gebeurde tijdens de les Interne Belgische Politiek van professor Herwig Reynaert, ook de decaan van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen. De minister-president had het daarin onder meer over het belang van de EU.

"Wij -en dat zijn niet alleen de Vlamingen, maar alle bewoners van het Europese continent- hebben aan de EU veel, heel veel te danken. De Unie zorgt nu al 60 jaar voor vrede en stabiliteit. Zeker voor Vlaanderen, met zijn extreem open economie, vormt de Europese Unie een enorme afzetmarkt zonder grenzen", benadrukte de minister-president. Hij gaf wel aan dat de EU op een "keerpunt" staat, onder meer door de financiële crisis, de vluchtelingencrisis en de brexit.

Dat laatste was volgens Bourgeois "een zware vergissing" van de Britten. "Ik betreur dat de Britse politici niet de moed hebben gehad om aan hun bevolking de voordelen uit te leggen van het lidmaatschap van de Europese Unie, zoals de interne markt zonder douaneformaliteiten", verklaarde hij.
ADVERTISING
inRead invented by Teads

De Unie kan volgens Bourgeois overigens alleen maar succesvol worden voortgezet als ze meer rekening houdt met de "meerlagige bestuurscontext waarin we vandaag leven". Concreet moet de EU deelstaten met wetgevende bevoegdheden -zoals Vlaanderen- actief en structureel betrekken bij de beleidsdomeinen waar die bevoegd voor zijn. "De Europese Commissie moet ook afslanken. Die maandelijkse verhuizing van het Europees Parlement van Brussel naar Straatsburg is niet efficiënt en pure verspilling."

krant: De Morgen
Bron: https://www.demorgen.be/buitenland/...ssing-b721d21f/

Mening: Als Bourgeois gelijk heeft, wanneer hij zegt dat de Britse politici niet de moed zouden hebben om de voordelen van de EU aan het volk mee te delen, dan vind ik het heel erg teleurstellend omdat het de plicht is van de politici om de beste beslissingen te nemen voor het land. Het is mij ook nooit duidelijk geweest wat exact de voordelen van de Brexit waren en ik heb het gevoel dat Bourgeois zijn punt goed naar voor schuift dat het eigenlijk meer nadelen zijn. Ook denk ik dat de EU sterker is als er meer landen er een deel van uitmaken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.