actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2017, 18:47
sara.v*rheyden sara.v*rheyden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Ranst
Posts: 32
Angst om een vreemde taal te spreken? Alcohol helpt

Angst om een vreemde taal te spreken? Alcohol helpt

De taalvaardigheid van sprekers van een vreemde taal wordt beter na het drinken van een flinke pint bier. Dat schrijven Nederlandse en Britse onderzoekers in het Journal of Psychopharmacology.
Ze testten het effecten van (een lage dosis) alcohol bij vijftig Duitse moedertaalsprekers die recentelijk Nederlands hadden geleerd aan de Universiteit Maastricht. De deelnemers kregen willekeurig ofwel een lage dosis alcohol of een controledrankje zonder alcohol te drinken, voordat zij een paar minuten in het Nederlands een gesprekje voerden met een experimentator. De exacte dosis alcohol varieerde afhankelijk van het lichaamsgewicht van de deelnemers, maar kwam overeen met iets minder dan een halve liter pilsbier (5 %) voor een man van 70 kilo.

De gesprekjes werden opgenomen en de vreemde-taalvaardigheid van de deelnemers werd vervolgens beoordeeld door twee Nederlandse moedertaalsprekers die niet wisten of de deelnemer al dan niet alcohol had gekregen. Deelnemers die alcohol hadden gedronken kregen van de waarnemers aanzienlijk betere punten voor hun kennis van de Nederlandse taal, vooral op het gebied van uitspraak, dan de deelnemers die geen alcohol hadden gedronken. Inge Kersbergen (University of Liverpool): ‘Dit bevestigt de indruk van leken dat een glaasje alcohol hun vermogen om een vreemde taal te spreken, verbetert.’

Hoe dat komt, weten de onderzoekers niet. Jessica Werthmann (Universiteit Maastricht) vermoedt dat het angstremmende effect van alcohol een rol speelt. Haar collega Fritz Renner wijst erop dat in het onderzoek lage dosissen alcohol werden geschonken. ‘Méér alcohol zou mogelijk geen bevorderlijk effect kunnen hebben op de uitspraak van een vreemde taal.’

Bron: De Standaard 19/10/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171019_03141082

Mening: Ik vind dit een heel interessant onderzoek, omdat ik zelf Engels studeer en zeer geïnteresseerd ben in talen. Helaas is het niet mogelijk om mijn toekomstige leerlingen bier te geven zodat hun Engels (tijdelijk) beter wordt. Ik heb zelf al gehoord van vrienden dat ze, wanneer ze een beetje gedronken hadden, veel vlotter Engels praten met mensen. Toen mijn gastouders van Amerika hier waren moesten mijn ouders uiteraard Engels met hun praten. Mijn moeder is een beetje beschaamt over haar taalkennis en uitspraak hiervan. Ik merkte dat nadat ze enkele glaasjes wijn ophad het Engels er vlotter uitkwam dan ervoor. Dit bevestigt wat Jessica Werthmann vermoedt. Persoonlijk denk ik ook dat dit de grootste factor is.
De vraag is natuurlijk hoe goed de testpersonen al Nederlands konden voor ze de test deden. Het is onmogelijk dat ze allemaal op hetzelfde niveau zaten. Ik vind dat ze voor het geven van alcohol ook een gesprek hadden moeten voeren. Op deze manier konden ze effectief meten of het gesprek vlotter verliep bij elke persoon die alcohol kreeg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.