actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2017, 17:12
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Hersenactiviteit piekt tijdens vrouwelijk orgasme

Waar vroeger werd gedacht dat vrouwen hun hersenen moeten uitschakelen om tot een orgasme te kunnen komen, stelt een nieuwe studie het tegendeel: de hersenactiviteit bereikt een gigantische piek.

Onderzoekers aan de Rutgers University in New Jersey konden enkele vrouwen overtuigen om hun orgasme te doneren aan de wetenschap. Ze vonden tien heteroseksuele vrouwen die bereid waren om in een MRI-scanner te gaan liggen en zichzelf te stimuleren tot ze een orgasme bereikten. Het experiment werd ook nog eens herhaald met de partners erbij.

Op die manier kon de hersenactiviteit van de vrouwen heel nauwkeurig opgevolgd worden. Het gaat om de meest gedetailleerde studie van hersenactiviteit bij een orgasme tot nu toe.

Hersenactiviteit

Op basis van een studie uit 2005 dachten wetenschappers dat vrouwen vrij moesten zijn van zorgen en afleidingen om een climax te bereiken. Het brein zou emotionele delen van de hersenen uitschakelen omdat de kans op een nageslacht belangrijker is dan de overleving van een individu, zo klonk de hypothese.

Deze nieuwe studie spreekt dat tegen. De hersenactiviteit in de gebieden die instaan voor beweging, de zintuigen, het geheugen en de emoties nam toe tijdens de aanloop naar een orgasme, om tijdens het orgasme te pieken en daarna opnieuw te dalen.

Minder pijn

De hersenscan maakte meteen ook duidelijk hoe het komt dat vrouwen minder pijn voelen voor en tijdens een orgasme. Als vrouwen op het punt staan een orgasme te krijgen, neemt de activiteit toe in de dorsale Raphekern. Dat gebied speelt een rol in het controleren van serotonine, dat kan werken als pijnstillend middel.

Waarom de evolutie ervoor heeft gezorgd dat vrouwen tijdens het orgasme minder pijn ‘moeten’ voelen is niet helemaal duidelijk. Een van de onderzoekers stelt dat er mogelijk een verband is met de bevalling. Vaginale stimulatie zou zo mogelijk pijn verminderen om moeders te helpen het hoofdje van de baby door het geboortekanaal te persen.

Het onderzoek opent in elk geval nieuwe perspectieven om het orgasme van de vrouw nog beter te doorgronden.

Bron: De Standaard

Eigen mening:

Deze studie overtreft alle voorgaande onderzoeken op gebied van hersenactiviteit en orgasmes. Ik zou graag mijn persoonlijke verklaring willen duiden voor de verschillende hersenactiviteiten (zie tekst) die toenemen:

-beweging: lijkt me meer dan logisch. De hersenen zijn vrij complex en interne structuren zijn onderling nauw verbonden. De bewegingsactiviteit in de hersenen zou naar mijn insziens het fysieke kunnen ondersteunen.

de zintuigen:
Vrouwen zijn meer ontvangkelijker dan mannen. Mannen zijn dan weer meer 'doeners'. Ik spreek hier dan niet over de fysieke vrouwen en mannen maar over de mannelijke en vrouwelijke energie die beide geslachten bezitten.
Wanneer de zintuigen worden gestimuleerd wordt de ervaring zowel sensationeler als sensueler (sense - zintuigelijk). Deze beide factoren maken liefde meer intenser. En geef nu zelf toe, seks is toch veel meer dan de 'daad' alleen?

het geheugen:
Dat het geheugen wordt gestimuleerd vind ik iets of wat onverklaarbaar. misschien bedoelen ze met het geheugen niet de 'gedachtenstroom', want deze zou min of meer afgezwakt moeten worden zodat er meer ruimte is voor de sensatie - 'The mind is the gatekeeper, sometimes it let's true life in but most of the time it doesn't, and it always won't let you get it for free' (ref. truth contest).

emoties:
Dit vind ik ook vanzelfsprekend. Daarom dat vrouwen ook vaker 'hooked' zijn als ze eens (een keer) goede seks hebben gehad. Emoties spelen wel degelijk een rol in de partnerkeuze, maar dat is een andere zaak.
Naar het orgasme toe kan een vrouw (die uiteraard al meer emotioneel ingesteld is dan de man) beter deze emoties voelen, omdat zij ook diegene is die lief heeft. Het is ook die liefde die zij aan haar kind kan geven. Zij zijn (in mijn ogen) nog altijd de zorgdragers.
Mannen zoeken vrijheid, vrouwen zoeken liefde.

Pijn en serotonine

Vrouwen maken meer serotonine aan tijdens een orgasme dan mannen.
"Een van de onderzoekers stelt dat er mogelijk een verband is met de bevalling".

Dit vind ik vreemd. serotonine daalt terug nadien, en zeker na 9 maand. De mening van deze onderzoeker vind ik dan ook niet passend (afgeleid uit de inhoud van het artikel uiteraard).
Ik zou dit verklaren adhv de receptoren. Een vrouwelijk geslachtsorgaan is veel gevoeliger (lees: receptiever) dan een mannelijk geslachtsorgaan. Dan vind ik het dan wel meer logischer dat iets dat gevoeliger is meer pijnstillend wordt aangestuurd. serotonine is ook een geluksbrenger (happy wife, happy life).
Het kan ook een voortvloeiing zijn uit de oertijd, maar helaas zullen we er niet van kunnen afleiden hoe het orgasme er toen aan toe ging.

Ten slotte wil ik nog kwijt dat we een taboe rond seks en relaties hebben gemaakt. Het is gewoonweg niet bespreekbaar of mensen voelen zich niet op hun gemak. Het is een mythe dat mannen meer van seks genieten dan vrouwen. Wij bezitten nu eenmaal testosterone, maar vrouwen genieten minstens evenveel van seks als mannen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.