actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2007, 11:53
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Gratis GO-Pass voor 16-jarigen

Awel: dat is nu eens een GOEDE regel van de overheid! Oké het kost geld, maar nu combineer je het 'iets geven' aan de burger met het 'opvoeden'. Want ik ben er zeker van dat jongeren die anders nooit met het openbaar vervoer zouden worden geconfronteerd, nu wel kennismaken met de trein. Daardoor gaan ze later sneller geneigd zijn dat openbaar vervoer te gebruiken! GOED GOED GOED!!!
(en de commentaar van 'verkiezingsstunt' kan mij dan gestolen worden. Liever op dit moment zo'n maatregel dan nooit zo'n maatregel)

------------------------------------------------------------------
Gratis Go-Pass voor elke 16-jarige
Wie zestien wordt, krijgt vanaf 1 mei een gratis Go-Pass. Die geeft recht op tien treinritten.

De jongeren krijgen in de maand dat ze zestien worden, een brief van de NMBS in de bus. Daarin vinden ze een waardebon die ze in het station in hun buurt kunnen inruilen voor een Go-Pass. Die heeft een waarde van 45 euro.

,,Het is van essentieel belang om jongeren in een heel vroeg stadium te laten kennismaken met het openbaar vervoer'', zegt Bruno Tuybens, de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven (SP.A).

Volgens statistische gegevens zijn er jaarlijks ongeveer 130.000 jongeren die aanspraak kunnen maken op de gratis Go-Pass. De regering trekt voor deze maatregel dit jaar 2 miljoen euro uit. Volgend jaar, wanneer de maatregel over een heel jaar loopt, zal dat bedrag hoger liggen.

Vorig jaar werd het treinabonnement voor studenten al een flink stuk goedkoper gemaakt. Zij betalen nog maar een vijfde van het basistarief.

De regering vraagt de NMBS voorts om te bestuderen om bijzondere treinen in te leggen vanuit een hoofdstation naar specifieke bedrijfssites. Op voorwaarde dat de werkgever 80 procent van het abonnement van de werknemer draagt. In dat geval legt de overheid de overige 20 procent bij, waardoor de werknemer gratis naar het werk kan sporen.

Zo wordt bijvoorbeeld gedacht om bedrijven in het havengebied te bedienen via sporen die tot nu toe niet worden geëxploiteerd voor personenvervoer.

Voorts werd beslist om tegen eind dit jaar elf grote stations uit te rusten met sorteervuilbakken voor de selectieve inzameling van PMD, papier en karton, en restafval. (cv)

Bron: www.standaard.be ; zaterdag 31 maart 2007.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st April 2007, 14:00
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik vind ook de maatregelen opgesomd in de laatste alinea veelbelovend.
Als ze daar echt werk van maken, is dat een mooie stap in de goede richting.
Nu het openbaar vervoer nog volledig gratis overal en ik ben een gelukkig mens
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2007, 13:56
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Thumbs up Goed idee!

Awel opnieuw iets positiefs dat ik hier te horen krijg. Ik ben volledig te spreken over het feit dat jongeren op jonge leeftijd met het openbaar vervoer geconfronteerd worden.
Wij zijn voor het vak PAV op de moment bezig met een project omtrent De Lijn en de NMBS. Het viel ons meteen op hoe slecht jongeren zijn ingelicht over bijvoorbeeld de NMBS. Ze hebben geen idee van de prijs, hebben het moeilijk met het kiezen van het juiste tarief, weten niet hoe een dienstregeling te raadplegen,...
Door dit inititiatief worden jongeren toch aangespoord om het openbaar vervoer GRATIS te leren kennen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th April 2007, 18:55
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
.

Mmm... We zijn inderdaad bezig met een project voor PAV en uit de enquêtes blijkt wel dat jongeren wat af weten van de NMBS. Dit komt mede door de scholen, jongeren gaan vaak verder van huis naar school om een specifieke richting te volgen.
Maar dat laat natuurlijk niet weg dat ik het een zeer goed initiatief vind! Vaak vormen de toch wel hoge vervoerstarieven een drempel voor jongeren om gebruik te maken van het openbaar vervoer! Zo'n Go Pass zal leiden tot meer jonge gebruikers en hopelijk rendeert het ook!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.