actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2016, 13:30
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
‘Neem geen bevallingsverlof af van de vrouw’

‘Of ze nu borstvoeding geeft of niet, een vrouw heeft recht om lang bij haar pasgeboren kind te zijn. Daar mag je niet aan knagen.’ Zo reageert Els Flies van de Vereniging Begeleiding en Bevordering van Borstvoeding op het idee van Gwendolyn Rutten (Open VLD) om de bevallingsverlof tussen vrouw en man te verdelen.

‘Bevallingsverlof mag niet toegespitst zijn op de vrouw alleen. Partners moeten na de zwangerschap de keuze krijgen over hoe ze de vakantie zullen verdelen onder elkaar.’ Gwendolyn Rutten, voorzitter van Open VLD, schuift het idee naar voor als een manier in om vrouwen meer kansen op de werkvloer te geven. Ter informatie: bevallingsrust duurt in België minstens negen weken, het totale moederschapsverlof duurt in principe vijftien weken.

Maar Els Flies, coördinator van de Vereniging Begeleiding en Bevordering van Borstvoeding, loopt allesbehalve warm voor het voorstel. ‘Ik had zoiets van: daar heb je Rutten weer. Ik vind dat ze vrouwen geen dienst bewijst door aan de tijd die ze krijgen na de bevalling te gaan knagen. Er is daar voor geknokt. Een vrouw moet lang genoeg de tijd krijgen om bij haar baby. Of ze nu borstvoeding geeft of niet. Dat heeft niets met de ‘moeder aan de haard’ te maken. Het gaat om zorg voor een pasgeborene en om een band opbouwen met je kind.’

'Een jaar thuis zou ideaal zijn'

Op de vraag hoe lang een vrouw best thuis blijft is Flies behoorlijk gedecideerd. ‘Er is ooit op Europees vlak sprake geweest van twintig weken maar dat voorstel is een stille dood gestorven. Ideaal zou zijn dat een vrouw een jaar krijgt. Dan is ze heel die tijd gerust en is er geen gedoe om opvang te zoeken.’

‘Ik merk dat werkende vrouwen vandaag vroeger stoppen met borstvoeding dan ze zouden willen omdat het niet anders kan. Ze hebben het moeilijk zodra ze weer aan de slag gaan. Wettelijk hebben ze recht op borstvoedingspauzes maar voor veel vrouwen is dat gewoon niet toepasbaar. Denk aan fabrieksarbeidsters of aan leraressen. Die vinden geen discrete plaats om te gaan afkolven. Of denk je dat dat kan in de leraarskamer?’

Hoe lang een vrouw best borstvoeding geeft, moet ze zelf uitmaken, zegt Flies. ‘De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelt zes maanden voorop. Dat is langer dan de meeste Belgische vrouwen vandaag de dag kunnen.’

En wat met de mannen? ‘Mannen blijken hun vaderschapsverlof nu te weinig op te nemen. Ze mogen aangespoord worden meer gezinstaken op zich te nemen. Maar dan niet ten koste van de rechten van de vrouw. De vaders kunnen een rol spelen maar komen nooit in de plaats van de moeder. Mannen bevallen nu eenmaal niet.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160513_02287518

Eigen mening: Mijn moeder heeft gewerkt tot de dag dat ze van mij bevallen is, en is nog geen week later terug beginnen werken. Ik heb nochtans niet het gevoel dat ik mijn moeder gemist heb. Ze had na de werkuren voldoende tijd voor mij. Ik begrijp dat dit natuurlijk niet voor iedereen haalbaar is. Mijn moeder is een hardwerkende vrouw boordevol energie. Ik begrijp dat verschillende andere moeders meer tijd tot herstel nodig hebben. De reactie op het voorstel van Rutten vind ik dan ook een beetje overdreven. We nemen geen verlof van de vrouw af, het is in samenspraak met de partner dat het verlof verdeeld kan worden. Zo hebben vrouwen meer kans tot succes in hun job, wanneer ze bijvoorbeeld de belangrijkste kostwinner is van het gezin.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2016, 15:51
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
‘Neem geen bevallingsverlof af van de vrouw’

Een man heeft maar een paar dagen vakantie om bij zijn pasgeboren kind te zijn. Terwijl een vrouw veel langer krijgt. De meeste vaders willen ook graag bij hun kinderen zijn. Oké ze bevallen niet maar ze moeten ook het recht hebben om bij hun kinderen te moeten zijn. En zij kunnen wel de plaats innemen van de moeder. Dit artikel maakt de man zwart en behandeld de vrouw als porselein. Een bevalling is een zware gebeurtenis voor een vrouw dat is wel waar. Een vrouw moet een bepaalde tijd wel vrij af hebben om te kunnen genezen en tijd te hebben voor hun baby. Maar zoals het artikel zegt zouden partners dit zelf moeten kunnen verdelen. En hiermee ga ik wel akkoord. Vaders hebben evenveel recht om bij hun kind te zijn dan de moeders. Alleen moeten de moeders een verdiende 'rustperiode' hebben na de bevalling.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2016, 21:41
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Reactie op: Neem geen bevallingsverlof af van de vrouw

Zoals Naomi zegt, is het inderdaad zo dat de vrouw meer tijd krijgt om bij het pasgeboren kind te zijn dan de vader. Ik vind dat niet meer dan normaal. Als vrouw draag je dat kind 9 maanden lang. Als je het dan uiteindelijk kan vastnemen en liefde geven, zou je al na een maand weer moeten gaan werken, om maar iets te zeggen. Langs de andere kant begrijp ik ook dat een kind krijgen iets is waar de man eveneens naar uitkijkt. Dus ook zij verdienen het om bij hun kind te zijn. Een verdeling van het zwangerschapsverlof tussen beide ouders vind ik dus ook een goed idee. Zelf moeten ze wel kunnen beslissen over wie hoe lang thuis blijft, net zoals Ilona aanhaalde. Een kind heeft namelijk, zeker in het begin, heel veel liefde nodig van beide ouders. Of vrouwen hierdoor meer kansen krijgen op de werkvloer, weet ik niet. We hebben moeten knokken voor onze rechten. Er is op gebied van carrière nog altijd een ongelijkheid tussen mannen en vrouw, kijk maar naar het loon. Het voorstel mogen ze doen, maar ik vind dat vooral de vrouw in het gezin daarover moet kunnen beslissen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.