actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2016, 16:16
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Twintig plaatsen voor ruim vijftig leerlingen: vier dagen kamperen voor poort school

BRUGGE - Voor de schoolpoort van De Passer hebben een aantal ouders hun tent opgezet. Dinsdag openen de inschrijvingen voor de nieuwe school voor kinderen met autisme, maar de vraag is groter dan het aanbod. “Leuk is anders, maar ik heb geen andere optie.”
In Sint-Michiels opent volgend schooljaar De Passer, een gewone school voor buitengewone leerlingen. Jongeren met autisme kunnen er gewoon secundair onderwijs volgen, maar dan wel volledig op hun maat. En daar is blijkbaar nood aan, want er zijn meer ouders die hun kind willen inschrijven dan er stoelen beschikbaar zijn.

“In het eerste middelbaar zijn er maar twintig plaatsen. Maar er hebben zich meer dan vijftig ouders aangemeld”, zegt Inge Fondu, die gisterenochtend om 9.15 uur als eerste haar kampeerstoel openklapte om haar zoon in te schrijven voor de richting wetenschappen STEM. Daar zal ze maar liefst vier nachten doorbrengen, want de school opent de inschrijvingen pas dinsdag om 9 uur.

“Telkens ik op televisie ouders zag kamperen voor de schoolpoort dacht ik: die mensen zijn zot. En nu doe ik het zelf. Maar ik kan niet anders”, zegt Fondu, alleenstaande moeder van drie, waaronder Robin (11). “Hij kan echt niet aarden op een gewone school, hij is veel te emotioneel. Als hij op school zou horen jij bent een rare kerel, dan kan dat volstaan om hem in een depressie te duwen. De Passer is de enige school met dit aanbod in een straal van 50 kilometer. Roeselare is het dichtstbijzijnde alternatief, maar dat is praktisch niet haalbaar. En op internaat gaan, dat kan Robin echt niet.”

Inschrijvingen niet geldig

Gisterenavond zaten al ouders van vijf kandidaat-leerlingen voor de schoolpoort, en zij verwachten allemaal dat de rij de komende dagen nog zal groeien. Vader Erik Wammes kwam zelfs vanuit het Nederlandse Breskens om zijn kind in te schrijven. “Om gelijkaardig onderwijs in eigen land te vinden, moeten we twee uur rijden.”

Nochtans hadden de ouders hun kind al ingeschreven. Maar om gebruik te maken van het inschrijfsysteem van het lokaal overlegplatform (LOP), dat de ingeschreven kinderen in chronologische volgorde voorrang geeft, moest de school een jaar geleden – toen die nog niet open was – al een aanvraag doen. “De school heeft het nog via een spoedprocedure geprobeerd. Maar helaas, een paar weken geleden kregen we te horen dat de lijst niet geldig is en we opnieuw moeten inschrijven”, zegt Fondu, die de school zelf niets verwijt. “Integendeel, verschillende lesgevers zijn ons al komen bezoeken. Een juf heeft zelfs cake meegebracht.”

Noch de schooldirectie, noch het LOP waren bereikbaar. Maar het ziet er wel naar uit dat ouders enkel dit jaar, door een loop van omstandigheden, voor de schoolpoort zullen moeten kamperen.

Ook bij het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) valt te horen dat zulke situaties tot het verleden moeten behoren. “Het Vlaams Parlement werkt aan een nieuw inschrijvingsdecreet. In het regeerakkoord is het voorstel opgenomen om het buitengewoon onderwijs niet meer onder de huidige regelgeving van het inschrijvingsdecreet te laten vallen. Iedereen is het erover eens dat het buitengewoon onderwijs een specifieke regeling moet krijgen.”

Bron: Het Nieuwsblad op zaterdag 9 april 2016: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...g&utm_term=feed

Mijn mening:
Ik vind dat leerlingen met autisme meer ondersteuning moeten krijgen zoals op deze school. Ik hoop dat er in de toekomst dus meer scholen komen zoals deze middelbare school zodat alle leerlingen met autisme zich kunnen ontplooien. Het is belangrijk dat alle leerlingen eerlijke kansen krijgen en dat ze zich goed voelen op een school. Het kamperen aan de schoolpoort komt vaker voor, maar ik vind dat hier dringend de oorzaken van moeten aangepakt worden. Ouders die kinderen met autisme hebben, hebben vaak geen andere keus. Er zou meer aanbod moeten zijn, zodat de vraag volledig beantwoord kan worden. Ook die leerlingen zijn belangrijk en zijn een deel van de toekomst!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.