actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2011, 02:21
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
"Euro was gedoemd om te mislukken"

3 december, 16:01

De euro was van in het begin al gedoemd te mislukken. Dat zegt Jacques Delors, een van de architecten van de eenheidsmunt, in een interview met de Britse krant Daily Telegraph. De 86-jarige Fransman vindt ook dat de Europese leiders de schuldencrisis "te weinig en te traag" aanpakken.

Volgens de voormalige voorzitter van de Europese Commissie zijn de huidige problemen van de euro het gevolg van "een combinatie van de hardnekkigheid van de Duitse visie op monetaire controle en het ontbreken van een duidelijke visie van alle andere landen".

Ook hebben de leiders bij de introductie van de eenheidsmunt volgens Delors geen rekening gehouden met de zwaktes en met onevenwichten tussen de lidstaten.
Merkel

Ondertussen ligt de Duitse bondskanselier Angela Merkel in eigen land onder vuur wegens haar onverzettelijkheid op Europees vlak, voornamelijk rond de euro-obligaties. Voormalig bondskanselier Helmut Schmidt beschuldigt haar er zelfs van Duitsland te isoleren in Europa.

"We kunnen de euro-obligaties niet helemaal uitsluiten, ze kunnen nog onmisbaar worden", zei de Duitse eurocommissaris voor Energie Günther Oettinger aan de Duitse krant Die Welt. Hij nochtans lid van Merkels christendemocratische partij CDU.
Europese top

Maandag ontmoeten Merkel en de Franse president Nicolas Sarkozy elkaar in Parijs om voorstellen te formuleren om uit de crisis te geraken. Op donderdag en vrijdag is er dan een Europese top in Brussel.

Bron: http://www.vandaag.be/economie/8496...-mislukken.html

Eigen mening:
Als de euro toch al gedoemd was om te mislukken, waarom hebben ze dan doorgezet met dit project? De euro werd ingevoerd in alle EU-landen. Volgens mij wouden ze een eenheid creëren door de euro in te voeren. Dit zou handig zijn zodat er in verschillende landen dezelfde munt gebruikt wordt. Dit is net zoals de dollar, hiermee kan je ook overal betalen. Alleen zijn er geen problemen met de dollar. De euro daarentegen heeft al verschillende problemen gehad aangezien hij toch gedoemd was om te mislukken. Wat ik wel al heb opgemerkt in de actualiteit is dat Merkel bijna alles met de Franse president Nicolas Sarkozy regelt. Nu gaat dit weeral gebeuren. Ik maak daar persoonlijk geen probleem van, maar ik vraag mij wel af waarom zij alles met 2 regelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2011, 17:49
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Ik denk dat het bijna onmogelijk is om de euro nog op een deftige manier te redden. Volgens mij zou het beter zijn als de euro gewoon zou vallen, iedereen weer zijn eigen munt krijgt en wij ons zouden koppelen aan de Duitse mark. Want als wij de Zuid-Europese landen ook moeten redden gaan wij waarschijnlijk mee kopje onder. Voor ons zou het volgens mij hoe dan ook beter zijn als de euro zou vallen. In het begin zou het natuurlijk wel even slikken zijn, maar op die manier kunnen wij op lange termijn veel gemakkelijker economisch welvaren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2011, 20:44
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Toen de euro werd ingevoerd, was het even wennen. Maar de meeste mensen zeggen dat alles duurder is geworden door de euro, dan is dit toch geen goede oplossing geweest. Mensen die altijd met de frank hebben gewerkt, rekenen nu nog steeds de euro om naar frank. Ik betrap me zelf hier ook soms nog op. Of het nu een goede beslissing zou zijn om de euro af te schaffen, dat weet ik niet. Iedereen is dit al zo gewoon. En het is ook niet zo gemakkelijk om al die euro's terug in te zamelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.