actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2008, 09:08
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
"In plaats van info dreigt reclame"

do 16/10/08 18:02 - Patiënten, ziekenfondsen, artsen en apothekers in ons land verzetten zich tegen een voorstel dat de farmaceutische industrie toelaat om informatie te geven voor geneesmiddelen op voorschrift.

De Europese Commissie werkt aan een richtlijn die de industrie zou toelaten het grote publiek rechtstreeks te informeren. De tegenstanders vrezen voor misbruiken.

Volgens Martine Van Hecke van Test-Aankoop dreigt er een belangenconflict te ontstaan. "Het doel van de industrie is om winst te maken. In plaats van info dreigt reclame."

Van Hecke vreest dat daardoor onder andere het geneesmiddelengebruik sterk zal toenemen. "We willen dat het voorstel daarom wordt afgewezen maar ook dat onafhankelijke informatie gesteund wordt. En dat er beter wordt toegezien op reclame voor geneesmiddelen die vrij te verkrijgen zijn."


Mijn mening:

Waar zijn we mee bezig? De farmaceutische industrie die zelf informatie aan het grote publiek gaat geven over medicatie op voorschrift, dat wordt toch sowieso reclame!
Het is een geneesmiddel op voorschrift voor iets, hé! Het is dus aan de dokter om zijn patiënt te informeren. Bovendien loop je het risico dat er nog meer mensen naar de dokter gaan en een bepaald middeltje eisen, ondanks dat de arts voor jou helemaal geen reden ziet om dat te nemen.
Het zou ook een erg tegenstrijdige maatregel van de EU zijn. Ze financieren allerlei campagnes om overconsumptie van geneesmiddelen tegen te gaan, maar met deze maatregel gaat men die overconsumptie juist versterken, denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2008, 13:35
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
Ik kan me volledig vinden in Hanne haar bedenkingen.
Waar gaat dat toch naar toe, ondernemingen denken echt alleen maar aan winst maken.
wat is dan binnenkort de taak van de dokters nog? Mensen gaan zichzelf als dokter wanen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th October 2008, 21:50
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Toch even aandacht besteden aan het feit dat het hier lauter om het verstrekken van informatie gaat.
Het is dus niet zo dat deze bedrijven u een voorschrift gaan schrijven, voor het toedienen van deze geneesmiddelen.

Op zich vind ik het een goed initiatie. Vele mensen brengen nu een bezoek aan de dokter (€25, als het al niet meer is) om een doktersbriefje te laten schrijven. Veelal komen ze dan bij de apotheker aan, die hen de medicatie mee geeft... Thuisgekomen blijkt dat er in deze medicijnen een stof zit waarop je allergisch reageert ofzo...
Daarom vind ik het goed om vb. een database van geneesmiddelen aan te leggen. Zo kunnen mensen op voorhand zich informeren over geneesmiddelen.

Bovendien (verwijzing naar cursus B.Staes) heeft de mens een verwachtingsverwachting. Dit wil zeggen dat de dokter van de patiënt verwacht dat die de verwachting heeft hem te genezen en ik denk dat wel bijna iedereen met deze intentie naar de dokter vertrekt...
Zelf geneesmiddelen eisen... IK weet het zo nog niet hoor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.