actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2016, 12:20
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Francken: 'Ik wil geen rechters schofferen'

'Mij zul je nooit horen zeggen dat rechters niet weten waarmee ze bezig zijn', zegt Theo Francken in een interview met De Standaard. Maar diverse arresten maken een performant asielbeleid in Europa ’steeds moeilijker’.

Op het moment van het interview, donderdagavond, wist Theo Francken niets af van de politieke charge die de partij op de rechterlijke macht uitvoerde. ‘Ik wil geen rechters schofferen', antwoordde hij op de vraag of rechters als wereldvreemd moeten worden afgeschilderd. 'Wereldvreemde uitspraken, dat is best een mooie kop voor dit artikel. Ik ga dat dus niet zeggen. Maar voor een lid van de uitvoerende macht wordt het steeds moeilijker om common ground te vinden voor een Europees asielbeleid. Een aantal rechterlijke uitspraken maken van de toepassing van de Conventie van Genève een onontwarbare knoop.'

In de uitleg van zijn voorzitter Bart De Wever kan hij zich helemaal terugvinden. 'Voor het eerst verplicht de Raad Voor Vreemdelingenbetwistingen (RVV) – een administratief rechtscollege – mij – de uitvoerende macht – om visa af te leveren', zegt hij. 'Dat is een manifeste schending van de scheiding der machten. Bovendien roept ze artikel drie van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens in. Dat verdrag geldt niet voor Syrië. Zo’n ruime interpretatie zet het volledige asielbeleid op de helling.’

Verdrinkingen

Volgens hem maakt het Hirsi-arrest push-backs bijvoorbeeld onmogelijk, waardoor 'iedereen die in een bootje stapt en asiel aanvraagt Europa binnenmag'. 'Dat arrest veroorzaakt meer verdrinkingen dan ooit', zegt de staatssecretaris, die de verdrinkingen een schandvlek voor Europa noemt.

Als oplossing stelt hij een deal voor met de Noord-Afrikaanse landen zoals Europa met Turkije heeft gedaan. 'De illegale stroom, vooral uit Libië, moet via onmiddellijke terugkeer een halt worden toegeroepen en worden vervangen door Europees gesponsorde opvang in de regio en gecontroleerde hervestiging. Het aantal migranten dat zo Europa binnenmag, stellen we op voorhand vast.’

‘Met zo’n systeem is het na twee weken gedaan met drenkelingen. Wie in een boot stapt, weet vooraf dat hij zonder pardon wordt teruggestuurd.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161209_02617915
Datum: 10/12/2016

Reactie:
Verdomme Francken, draai nu voor één keer de dingen eens niet om. Wij zijn een democratisch land waar de rechterlijke, wetgevende en uitvoerende macht gescheiden zijn, net om die democratie te vrijwaren. Dus als de rechterlijke macht een beslissing neemt op basis van wetten die door de wetgevende macht, gemaakt of goedgekeurd zijn, dan kan jij niet anders dan je neer te leggen bij deze beslissing. Waar gaat het anders met onze democratie naar toe? Of wil je een precedent scheppen om elke rechterlijke uitspraak te negeren of moedwillig tegen te werken? België heeft het Europees Verdrag voor de rechten van de mens getekend, dus zal zich daar ook aan moeten houden. De opmerkingen dat dit verdrag niet geldt voor mensen uit Syrië, begrijp ik niet. Misschien ligt dat aan mij, ik weet het niet? Weet je wat ik denk? Dat dit de zoveelste stunt is om geen stemmen meer te verliezen aan het Vlaams Belang. Francken en De Wever willen hun partij in deze zaak nog eens efkes extreem rechts laten gaan, zodat de rechtse kiezers die twijfelen tussen Vlaams Belang en NVA (en deze groep wordt steeds groter) extra gestimuleerd worden om bij NVA te blijven.
Trouwens die 4000€ boete per dag dat Francken het vonnis niet naleeft, komt ook voor een deel uit mijne portemonnee, terwijl ik met de beslissing van Francken helemaal niet eens ben. Kan ik daar ook een gerechtelijke procedure voor aanspannen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.