actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th August 2016, 10:34
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Boerkiniverbod in Cannes leidt tot deining in Frankrijk

De beslissing van burgemeeser David Lisnard van Cannes om het dragen van de boerkini op de stranden van zijn stad te verbieden, stuit op veel protest in Frankrijk. De boerkini is een badpak voor moslimvrouwen die het hele lichaam bedekt, behalve het gezicht, de handen en de voeten.
In Frankrijk mogen moslimvrouwen zich niet volledig sluieren in het openbaar, maar is het dragen van religieuze symbolen wel toegelaten. Bij onze zuiderburen leeft de grootste moslimgemeenschap van Europa. De republikeinse traditie van scheiding van kerk en staat is zowat heilig in Frankrijk, en dat botst al eens met principes die sommige moslims graag willen respecteren.

Eind vorige maand heeft de burgemeester van Cannes beslist dat iedereen op de stranden van de stad correct moet gekleed zijn, met respect voor de goede zeden en de scheiding van godsdienst en staat.

"Een badpak dat een manifeste uiting van een welbepaalde godsdienst toont, verstoort de openbare orde en dat moet worden voorkomen", vindt Lisnard. Hij legt een verband met aanslagen tegen heiligdommen door islamitische terroristen.

Karikaturen?

De Franse Liga voor de Mensenrechten vindt dit te ver gaan en trekt naar het gerecht om het besluit van de burgemeester te laten annuleren. Het Franse Collectief tegen de Islamofobie (CCIF) is naar eigen zeggen erg bezorgd en heeft het over een nieuwe aanslag tegen de elementaire rechtsprincipes. Volgens SOS Racisme wakkert de burgemeester met zijn beslissing de spanningen aan.

"Ik heb geen tijd en geen zin om hierover de polemiek aan te gaan", reageert burgemeester Lisnard tegen de krant Nice Matin. "Ik heb dit besluit genomen om de veiligheid in mijn stad te garanderen in een context van de geldende noodtoestand." Volgens hem is de boerkini geen badpak, maar een uniform dat symbool staat voor het moslimextremisme. Hij vindt dat er van zijn besluit een karikatuur wordt gemaakt.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2738040

Eigen mening: Waarom krijgt de moslimgemeenschap steeds hun zin? Ik vind dat zij ook eens water bij de wijn moeten doen. Als iemand mij 1 voorbeeld kan geven waarin zij zeggen "oke, we begrijopen dat." ik hoor het graag! Maar nee, steeds maken ze er ruzie over. Als het niet mag, mag het toch niet? Ik blijf het herhalen: waarom luisteren wij daar wel naar hun regels en zij niet hier? Ik vind dat zo ongelooflijk. Ik vind niet dat je hen aanvalt op kledij of persoonlijkheid, maar gewoon op veiligheid en een symbool van moslimextremisme. Die vrouwen "begrijpen niet dat er zo'n probleem van wordt gemaakt." Awel, als het dan toch geen probleem is, laat het dan uit. Mensen mogen gerust zichzelf zijn, andere culturele opvattingen hebben en dingen rond hun hoofd doen, op hun hoofd zetten, voor mijn part zetten ze een bak bier op hun hoofd als teken van hun geloof. Maar niet in deze tijden! Want terreur moet bestreden worden en zo'n boerkini is niet veilig! Een boerka ook niet. De moslimvrouwen mogen niet vergeten dat zij in een gastland zijn. Zij moeten zich aanpassen en niet wij. Anders kunnen we evengoed zelf al een boerkini in huis halen en naar de moskee gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.