actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2017, 08:44
Cendrine.T*uwen Cendrine.T*uwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: 2275
Posts: 40
Thumbs up Diploma halen in hoger onderwijs moet sneller

Huidige 'te complexe' systeem gaat op de schop

Het systeem van het leerkrediet – met punten die studenten moeten inzetten – is te complex. Er ligt een drastische vereenvoudiging op tafel die studenten sneller aan een diploma moet helpen.

De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor), waarin zowel de hogescholen, universiteiten, vakbonden en studenten zijn vertegenwoordigd, wil het leerkredietsysteem drastisch vereenvoudigen of zelfs helemaal op de schop doen. Dat blijkt uit een advies die De Morgen kon inkijken.

Aan de basis van het huidige systeem, dat in 2009 werd ingevoerd door toenmalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a), staat een rugzakje. Jongeren krijgen bij de start van hun studieloopbaan 140 studiepunten. Een jaar voltijds studeren kost er 60. In zijn advies pleit de Vlor ervoor om dat startpakket op te trekken tot 200 studiepunten. Daardoor zouden studenten niet bang zijn om hun studiepunten op te nemen, wat nu vaak het geval is. Meer studiepunten aan de start zou dat probleem verhelpen.

“Je ziet nu soms een angstreactie bij studenten”, zegt een bestuurder. “Zij nemen bewust minder studiepunten op, omdat ze er maar 140 hebben. Als je er meteen 200 geeft, counteren we die reflex.”

Ann De Schepper, vicerector onderwijs aan de Universiteit Antwerpen, en tevens voorzitter van de werkgroep leerkrediet: "Dit systeem is vooral veel duidelijker voor de studenten. Ze komen er ook minder snel door in de problemen, wat nu soms wel het geval is bij iemand die een moeilijke start neemt."

Maar het kan ook anders. De Vlor dokterde ook een volledig alternatief systeem uit waarbij een student tot drie keer toe een nieuwe bachelor- of graduaatsopleiding kan aanvatten. Elke keer starten de jongeren met een schone lei, waardoor ze meerdere kansen krijgen om een diploma te behalen zonder dat de zeis van het leerkrediet boven hun hoofd hangt. Als die drie kansen op zijn, mag een student onder geen beding nog beginnen aan een bacheloropleiding. Bovendien zou een student nog maximaal twee masters mogen behalen.

Dat systeem heeft het voordeel dat het minder complex is, en transparanter, waardoor het eenvoudiger te communiceren is aan de studenten. Uit het voorstel moet blijken dat de student meer kansen krijgt, en het ook minder snel bestraffend werkt. In het systeem van leerkrediet riskeren zij te moeten stoppen omdat hun punten opgebruikt zijn. Daar staat wel tegenover dat dit systeem kan leiden tot een verlenging van de studieduur, omdat studenten drie nieuwe kansen krijgen die telkens aan het begin van een academiejaar starten, luidt het.


Aantal voordelen

"Dit systeem hebben we uitgewerkt op vraag van de Vlaamse overheid", zegt De Schepper. "Men vroeg ons naast een hervorming van het bestaande systeem, om ook eens te kijken naar een alternatief. Dit alternatief biedt een aantal voordelen, maar tegelijk moeten we eraan toevoegen dat een aantal randvoorwaarden onvoldoende bestudeerd zijn kunnen worden. Onder meer het financiële plaatje kunnen we hier minder inschatten. Daarom ook dat we vooropstellen dat in dit geval maximaal twee masters behaald mogen worden, vanwege die financieringsvraag. Dit systeem vraagt alvast een dieper debat", vindt De Schepper.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is een eenvoudiger systeem genegen, liet ze al meermaals doorschemeren. “We weten dat het huidige systeem van leerkrediet complex is”, zegt Crevits. “Dat is net de reden waarom ik een advies heb gevraagd aan de Vlaamse Onderwijsraad. Nu het advies er is, kunnen we dit verder bespreken.”


Gevonden op 17 november 2017 https://www.demorgen.be/nieuws/dipl...eller-b4848778/


Eigen mening: Een vereenvoudiging van het leerkrediet in het hoger onderwijs is volgens mij een goed idee. Om een voorbeeld te geven uit mij eigen leefomgeving: ik heb mijn moeder al meerdere malen proberen uit te leggen hoe studiepunten werken, maar ze snapt er helemaal niets van.

Een vermeerdering van het aantal studiepunten van bij het begin is volgens mij een goed idee. Iedere bachelor telt 180 studiepunten. Toch krijgen de studenten maar 140 studiepunten. De overige 40 moeten ze bijverdienen door te slagen van opleidingsonderdelen. Ik vind dit allemaal een beetje omslachtig. De student wordt van bij het begin van zijn studies al geconfronteerd met een "probleemsituatie". Ik denk dat de druk en stress bij studenten al wel hoog genoeg is door de opdrachten die ze krijgen van hun docenten/lectoren. De druk van een tekort aan studiepunten hoeft daar niet nog eens bij.

Laatst aangepast door Cendrine.T*uwen : 17th November 2017 om 08:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.