actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2014, 10:59
Kevin.V*nRillaer Kevin.V*nRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Francken wil meer sans-papiers terugsturen

Francken wil meer sans-papiers terugsturen

In de gesloten centra moeten er op korte termijn 100 extra plaatsen komen voor mensen zonder papieren. ‘Dat betekent 1.000 extra verwijderingen’, zegt Theo Francken (N-VA) die meteen duidelijk maakt dat een strenger terugkeerbeleid voor mensen zonder papieren – vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet – zijn prioriteit wordt..

‘Er zijn veel te weinig plaatsen in de gesloten centra van de Dienst Vreemdelingenzaken. Als de politie nu een illegaal oppakt, moet zij hem vaak weer *laten gaan omdat er bij Vreemdelingenzaken geen plaats is. Dan krijgt hij een bevel om het grondgebied te verlaten – soms twee, drie of vier keer. Die vicieuze cirkel wil ik doorbreken.’

‘Op korte termijn, zo snel mogelijk volgend jaar, zullen er 100 plaatsen in de gesloten centra bijkomen’, zegt Francken. Volgens hem is dat mogelijk met de bestaande capaciteit. ‘Er stonden enkele vleugels leeg, andere zijn gerenoveerd. 100 extra plaatsen betekent dat we ongeveer 1.000 illegalen meer zullen kunnen verwijderen.’

De komende vijf jaar wil hij nog meer. ‘Nederland heeft circa 2.000 plaatsen in gesloten centra. Ons land minder dan 600. Er zit nog rek op om de capaciteit uit te breiden. Dat is cruciaal als we de criminele illegaliteit willen bestrijden.’ Want, zegt Francken nog: ‘Criminele illegalen aanpakken, dat is mijn prioriteit. Niet het terugsturen van migranten die geïntegreerd zijn en in een knelpuntberoep werken.’

Francken wil het ook opnieuw mogelijk maken om gezinnen met minderjarige kinderen zonder verblijfspapieren in het gesloten centrum 127bis in Steenokkerzeel op te sluiten. In 2008 stopte de Belgische overheid met het opsluiten van families met kinderen, omdat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens ons land daarvoor meermaals had veroordeeld.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141013_01318049
Datum: 13/10/2014

Eigen mening: Als er inderdaad te weinig plaats is in opvangcentra, zoals Francken zegt, is het dan ook wel hoog tijd dat er iets aan gedaan wordt. Natuurlijk, als er de mogelijkheid is tot uitbreiding, vind ik dat we dat ook moeten doen, maar we mogen niet tot in het extreme gaan. Ik heb hier eigenlijk een dubbel gevoel bij. Langs de ene kant moeten we empathie tonen naar de vluchtelingen toe (zeker voor de Syrische vluchtelingen nu), maar langs de andere kant is de overheid bezig met besparingen en kost deze opvang van illegalen veel geld. Ik denk niet dat deze keuze voor Francken als NV-A'er moeilijk zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.