actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 18:15
Jutte.d*bruyn Jutte.d*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Oostmalle
Posts: 40
Jachttrofeeën van olifanten importeren uit Zambia of Zimbabwe was verboden in de VS.

De Trump-administratie verwijst de ban op het importeren van jachttrofeeën van gedode olifanten in Zimbabwe en Zambia naar de vuilbak. Dat betekent dat Amerikanen binnenkort op de bedreigde Afrikaanse dieren kunnen jagen en naar believen slagtanden, hoofden en slurven mee naar huis kunnen nemen.

“Een verwerpelijke, schandalige actie”, laken dierenrechtenactivisten. Dat eerder ook triomfantelijke jachtfoto's van de zonen van president Donald Trump opdoken, doet de gemoederen alleen maar meer verhitten.

In 2014 stelde toenmalig president Barack Obama een verbod in op het importeren van jachttrofeeën van olifanten gedood in Zimbabwe en Zambia. De restricties werden in het leven geroepen omdat de Afrikaanse olifantenpopulatie stevig was gedaald en de Amerikaanse overheid via de US Endangered Species Act bedreigde diersoorten in andere landen wilde beschermen.

"Duurzame conservatie"

Volgens de Trump-administratie zal de maatregel helpen om de olifantenpopulaties beter te managen. "Legale, goed gereguleerde sportjacht als onderdeel van een sterk beheerprogramma kan in het voordeel zijn van het behoud van sommige soorten", stelt de US Fishing and Wildlife Service in een statement. De Safari Club International, een wereldwijd netwerk van jagers, is verheugd. "We appreciëren de inspanningen om barrières voor duurzame conservatie voor Afrikaans wild te verwijderen", reageert SCI-directeur Paul Babaz.

Dat president Trump de ban terugdraait gaat evenwel vooral gepaard met kritiek. Dierenorganisaties zijn woedend en spreken van een zware klap voor de internationale campagne tegen ivoorhandel, stroperij en jachttoerisme. Boos wordt herinnerd aan de verguisde foto’s van Trumps zonen Donald Junior en Eric Trump. Daarop poseerden zij apetrots met onder meer een geschoten luipaard en een staart van een geschoten olifant, na een gezellig potje jagen in Zimbabwe. Volgens Donald Junior was er geen sprake van "verspilling". "De dorpelingen waren heel blij met het vlees", reageerde hij op de commotie.

De organisaties beargumenteren dat de beslissing enkel maar illegale stroperij en doden van olifanten zal aanmoedigen. “Elke dag worden 100 olifanten vermoord”, stelt The Elephant Project. “Het zullen er nu alleen maar meer worden.” Ook Save The Elephants veroordeelt de zet. “Dit ondermijnt de belangrijke verboden in de ivoorhandel. Het vuur van de ivoormarkt lijkt eindelijk een beetje uit te doven. Het laatste dat we nodig hebben is een plotse zuurstofboost van een ondoordachte beleidsverandering." "We kunnen niet rechtstreeks controleren wat er gebeurt in andere landen”, vertelt Wayne Pacelle, voorzitter en CEO van de Humane Society of the United States aan CNN. "Maar wat we kunnen controleren is een restrictie op de import van stukken dieren. Met deze beslissing gaan olifanten die helemaal niemand lastigvallen, worden doodgeschoten door rijke Amerikanen." Pacelle wijst er ook op dat Zimbabwe "één van de meest corrupte landen ter wereld" is.

Bron: De Morgen, https://www.demorgen.be/buitenland/...erug-b30868c26/
Mening:
Ik snap niet dat Trump die wet terugdraait. Ik vond die wet heel goed omdat je dan dieren beschermd. Ik vind het super erg voor de olifanten dat die gewoon gedood worden voor hun slachttanden, hoofden en slurven. Stelt u voor dat ze mensen gaan doden voor zo’n trofeeën te hebben. Laat die dieren gewoon toch met rust. Obama had die wet niet zomaar ingevoerd. Olifanten zijn al een bedreigde diersoort. Ik snap zelfs niet waarom mensen op dieren willen jagen. Ik vraag mij af of Trump wel goed heeft nagedacht over deze wet om die terug te draaien. Weet hij wel de gevolgen voor deze dieren? Ik kan de dierenrechtenactivisten hun mening helemaal volgen. Ik snap ook dat ze heel woedend zijn op Trump.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.