actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2008, 22:56
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Speciaal veiligheidsplan voor Anderlecht

Speciaal veiligheidsplan voor Anderlecht

ANDERLECHT - De lokale politie van de zone Brussel Zuid (Anderlecht/Sint-Gillis/Vorst) krijgt versterking van het interventiekorps van de federale politie om de terugkerende incidenten in de Anderlechtse wijk Kuregem het hoofd te bieden.
De burgemeesters van de zone zullen ook overleggen met het parket, de korpschef van de politie en andere maatschappelijke actoren om de problemen in de wijk aan te pakken.

Dat is beslist op een vergadering op het ministerie van Justitie naar aanleiding van de recente incidenten in de Brusselse gemeente.

Zowel de Anderlechtse burgemeester Gaëtan Van Goidsenhoven als de minister van Justitie Jo Vandeurzen, de minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael en de Brusselse procureur Bruno Bulthé namen aan die vergadering deel.

Sinds enkele weken stapelen de incidenten met jongeren in Anderlecht zich op. Die wierpen bij herhaling stenen en andere projectielen naar de bussen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Donderdag werd een politiepatrouille nog beschoten met een luchtdrukgeweer.

Toen de agenten stopten, kwam het tot een confrontatie met straatjongeren. Daarbij werden drie jongeren opgepakt maar die kwamen een dag later alweer vrij, tot groot ongenoegen van de Anderlechtse burgemeester Van Goidsenhoven. Maandagavond was de Brusselse brandweer het doelwit.

Om de problemen aan te pakken krijgt de lokale politie nu steun van het interventiekorps van de federale politie. Die zou bij belangrijke incidenten kunnen tussenkomen maar zou ook kunnen inspringen om bijvoorbeeld gevangenentransporten uit te voeren, zodat de lokale politie meer op het terrein kan aanwezig zijn.

Veiligheidsplan

Er komt een speciaal veiligheidsplan voor de politiezone, waarin straatcriminaliteit een prioriteit zal zijn, kondigt minister van Justitie Vandeurzen aan. 'Op die manier kunnen we onze acties concretiseren. Ook het parket zal bij dat overleg betrokken worden zodat de justitiële aanpak naadloos kan aansluiten op de politionele.'

Brussels procureur Bulthé onderstreept dat er in Brussel geen wetteloze wijken mogen bestaan. 'We willen er alles aan doen om die probleemwijken aan te pakken. Zo mogen de jongeren die donderdag bij de incidenten betrokken waren, dan vrijgelaten zijn, ze zullen wel vervolgd worden. In de toekomst denken we er ook aan om onze substituten op het terrein te laten afzakken bij veiligheidsoperaties en om sneller gebruik te maken van het snelrecht en de rechtstreekse dagvaardingen om daders te vervolgen.'

Tenslotte moet er ook op maatschappelijk vlak één en ander bewegen in de betrokken wijken, vult minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael aan. 'We mogen er niet blind voor zijn dat de bewoners van die gemeenten kampen met uitzichtloosheid, slechte huisvesting en andere sociale problemen. Ook die moeten aangepakt worden.'
AVB, KLD (DE STANDAARD)

Wanneer ik dit artikel las was ik in zeer aangename zin verast. Eindelijk een repressief beleid zowel door politie als parket. Hier pleit ik persoonlijk al zeer lang voor. Ook wil men naast nu snel en repressief op te treden ook gaan kijken naar de dieperliggende oorzaken en deze ook gaan bestrijden. De oorzaken van de problemen in bepaalde wijken zijn vooral de sociale achterstand en de uitzichtloosheid van die situatie. Het is dan ook een zeer goede zaak dat men hier iets wil aan gaan doen. Het hele veiligheidsplan bevalt me dan ook ten zeerste op korte termijn wil men repressief optreden tegen ontolerant gedrag en op lange termijn gaat men trachten de diepere oorzaken weg te nemen. Zo vind ik het goed want ik ben niet echt voorstander van ideeën zoals neem de echte oorzaken weg en tolereer voorlopig de gevolgen maar dat zegt mij echt niets.

Wel heb ik twee bedenkingen ten eerste vrees ik dat het in praktijkbrengen van het plan wel eens zeer moeizaam zou kunnen verlopen. Ik vrees vooral dat wanneer men de situatie met repressie terug onder controle heeft men gaat berusten en gaat vergeten concreet te werken aan de echte oorzaken. Wat natuurlijk zeer spijtig zou zijn laat ons hopen dan het niet zo zal gaan.

Verder heb ik ook wel een bedenking bij het signaal dat men geeft. Eerst repressie tegen het on tolereerbaar gedrag maar daarna gaat men de amokmakers (als men dat deel van het plan tenminste realiseert) belonen hen helpen. Hierdoor geeft men een verkeert signaal. Dit kan immers bij andere mensen in andere sociaal achtergestelde wijken het idee oproepen we moeten amok maken en dan komt het wel goed. Persoonlijk zou ik het nu dan ook beter vinden moest men nu repressief optreden en vervolgens een andere sociale regio in het Brusselse waar het wel nog kalm is gaan vooruit helpen. Op die manier vermijd men daar problemen en wanneer dat gedaan is (er zal immers toch niet genoeg geld zijn om alle achtergestelde wijken rond Brussel ineens allemaal tegelijk te gaan helpen) kan men dan in Anderlecht de achterstand gaan trachten weg te werken. Op die manier geeft men dan immers het signaal we werken eraan maar amok maken betekend geen voorrang integendeel dan moet je langer wachten. Men zou misschien nog verder kunnen gaan en mensen in zulke wijken het lot in eigen handen leggen laat ze initiatieven oprichten zoals bijvoorbeeld het afval van hun straten en pleintjes ruimen. De wijken met de meest gemotiveerde mensen hiertoe krijgen het eerst steun. Op die manier geef je mensen immers het signaal dat wanneer ze het zelf goed voor hebben met hun wijk de overheid te hulp komt en wanneer ze zelf berusten of amok maken de overheid ook berust of amok komt maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.