actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2017, 13:55
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
We willen dat er over dertig jaar tijd nog steeds katoen is

We willen dat er over dertig jaar tijd nog steeds katoen is


Ze worden vaak in een slecht daglicht gesteld als het gaat om duurzaam produceren, maar een aantal kledingketens doen wel degelijk meer inspanningen om de productie van katoen (een derde van het materiaal dat wordt gebruikt in de kledingindustrie) te verbeteren.

Dat blijkt uit onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van het Wereldnatuurfonds, het Nederlandse Solidaridad en Pesticide Action Network.
De ngo’s publiceerden vorig jaar voor het eerst hun Sustainable Cotton Ranking met 37 bedrijven die werden gescreend naar hun gebruik van duurzaam katoen én advies over hoe ze het beter kunnen aanpakken bij hun productie, maar bijvoorbeeld ook met recycleerprogramma’s.
Dit jaar is er opnieuw een lijst, deze keer met 75 namen. En net zoals vorig worden de topposities ingenomen door H&M, C&A en Marks & Spencer, winkelketens die in een niet zo ver verleden onder vuur kwamen te liggen voor wantoestanden in hun fabrieken en milieuonvriendelijke productieprocessen. Bovendien hebben deze bedrijven ook nog grote stappen vooruit gezet in vergelijking met vorig jaar.
‘Grote winkelketens zijn vaak de eersten die worden aangevallen door ngo’s dus hun betrokkenheid begint vaak uit een perspectief om hun reputatie te beschermen’, verduidelijkt Isabelle Roger van Solidaridad die leiderspositie aan Business of Fashion. ‘Maar het besef groeit dat het gebruik van duurzaam katoen ook belangrijk is voor de toekomst van hun product. Het is enorm belangrijk voor hen dat er over dertig jaar tijd nog steeds katoen is.’
Focus op winkelketens
De enige luxegroep die werd opgenomen in de lijst is het Franse Kering, moederbedrijf van modehuizen zoals Saint Laurent en Gucci, dat eerder dit jaar zijn duurzaamheidsstrategie bekendmaakte.
‘Het zou natuurlijk mooi zijn mocht dit andere luxegroepen inspireren, maar wij richten ons vooral op goedkope winkelketens omdat ze katoen in grotere volumes gebruiken. De meeste bedrijven bovenaan onze lijst gebruiken katoenen in de helft van hun producten, terwijl modehuizen meer zijde, kasjmier en leder gebruiken.’
Al wijst ze er ook op dat heel veel bedrijven nog steeds katoen gebruiken waarbij heel wat water werd verspild (voor de productie van een kilo katoen heb je zo’n 10.000 liter water nodig) en/of ongezonde pesticiden en overbodig kunstmest worden gebruikt, nefast voor het milieu en onze gezondheid.
‘We weten welke bedrijven waarmee we zouden moeten praten, maar we kunnen hen daartoe niet verplichten. Uiteindelijk moeten zij zelf beslissen of het voor hen belangrijk genoeg is.’

Bron: DS (3/10/17)

Mening:
Ik ben ervan overtuigd dat de aangesproken winkelketen zich bewust zijn van hun daden. Het enige probleem is dat zij heel veel willen produceren om meer geld te verdienen. In onze maatschappij draait alles om geld. Dat is nu net het punt dat ik spijtig vind. De natuur & omgeving worden benadeeld om alsmaar rijker te worden. Ik vind dat er ook een andere mogelijkheid is. Dit heeft het artikel ook een deel bevestigd. Als we kijken naar de bekende keten zoals Gucci dan weten we dat he als klant veel geld moet uitgeven om een kledingstuk te kopen. Het grote verschil met de massaproductie is dat je kleedje of broek van een duurder merk wel duurzamer zal zijn en langer mee kan. Dit wil niet zeggen dat ik tegen de goedkopere versies ben! In tegendeel, als middel rijke burger kan je onmogelijk heel je kleerkast vol hebben hangen van alleen maar duur merken. Wat ik wel wil zeggen is dat de massaproductieketen moeten nadenken over een aantal dingen/regels. Normen die ze voor hun maar ook voor het milieu moeten opstellen. Het is dan ook niet verboden om andere textielstoffen te mengen met katoen. Ik vind dit een relevant artikel omdat via deze weg nog maar eens benadrukt wordt dat voor vele mensen geld en macht belangrijker is dan het milieu. Dit is een gedrag dat we immers wel eens aan moeten de ken en breder moeten kijken dan alleen ''me and my money on the top''!

Laatst aangepast door Ev*lienVanzummeren : 3rd October 2017 om 14:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.