actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2017, 08:33
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
De hoofdstad heeft geen globale visie op prostitutie'

‘De hoofdstad heeft geen globale visie op prostitutie'

De gemeenten proberen hoerenbuurten weg te duwen. Daarom is er een voorstel om de belastingen te verhogen op bordelen in Brussel.
‘Waarom geen hogere belastingen op bordeeluitbaters? Zo stijgen de prijzen en haken de klanten misschien af. Dat kan mogelijk het fenomeen verkleinen.’ Dat opmerkelijke voorstel doet Stef Adriaenssens, economisch socioloog aan de KU Leuven. Als een van de weinigen in België voert hij, ondanks de geslotenheid van het wereldje, onderzoek naar het financiële belang van prostitutie. Ook de politieke benadering ervan interesseert hem, zeker in Brussel.

‘Omdat Brussel niet één beleid kent, niet één reglement, maar een veelheid aan regels, afhankelijk van gemeente tot gemeente, waardoor juridisch een enorme grijze zone ontstaat. Brussel kan nog veel leren van Antwerpen, dat een meer centrale aanpak voorstaat.

Adriaenssens lanceert zijn voorstel naar aanleiding van twee nieuwsfeiten die gisteren bekend raakten, en die aantonen dat Brussel niet weet wat het wil.

Zo onderneemt Yvan Mayeur, de PS-burgemeester van de stad Brussel, stappen tegen de Belgische staat om het toch mogelijk te maken sneller GAS-boetes uit te schrijven tegen pooiers en prostituees, wat Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek met argusogen bekijken. Emir Kir (PS), de burgemeester van Sint-Joost-ten-Node, liet dan weer weten dat ongeveer de helft van de bordeeluitbaters in zijn gemeente de nieuwe belasting op raamprostitutie niet wil betalen. ‘Door een gebrek aan coördinatie en gemeenschappelijk belang neemt geen enkele burgemeester volledig zijn verantwoordelijkheid op', zegt Adriaenssens.


Dat vindt ook Bianca Debaets (CD&V), Brussels staatssecretaris voor Gelijke Kansen. ‘Aan dezelfde tafel zitten en samen nadenken, gebeurt niet.

Bron: DS
Mijn mening:
Ik vind het positief dat een socioloog onderzoek doet naar dit onderwerp. Het is namelijk een onderwerp dat bij vele mensen nog taboe is. Het kan alleen maar goed zijn als hier strengere regels over gemaakt worden. Pooiers die meisjes dwingen om zich te prostitueren zouden naar mijn mening een serieuse boete mogen betalen aslook een celstraf.
We mogen ook niet vergeten dat er ook meisjes zijn die dit graag doen, hoe raar het ook klinkt. Door boetes te verhogen krijgen uiteraard meer ''klanten'' schrik of willen ze gewoon niet meer gaan. Ik kan dit alleen maar aanmoedigen. Ik vind dat er minder prostitutie moet zijn in ons land.
Tot slot kan ik maar niet begrijpen dat Bianca Debaets (CD&V), Brussels staatssecretaris voor Gelijke Kansen akkoord gaat met de mening van de socioloog Stef Adriaenssensen en toch geen beslissingen neemt. Ze organiseerd zelfs geen bijeenkomst om hier over te spreken. Het lijkt mij toch noodzakkelijk om hier aandacht voor te hebben als staatssecretaris. Alsook de burgemeesters van grote steden zou hier meer afspraken over moeten maken en hun taak goed uitvoeren.

Laatst aangepast door Ev*lienVanzummeren : 29th March 2017 om 08:49.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.