actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2016, 12:54
Fouad.A*di Fouad.A*di is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Lommel
Posts: 25
Grootschalig onderzoek bevestigt: goede conditie beschermt tegen depressie

Grootschalig onderzoek bevestigt: goede conditie beschermt tegen depressie

Uit een onderzoek waaraan meer dan een miljoen mensen meededen, is gebleken dat wie een slechte conditie heeft, significant meer risico loopt om depressief te worden dan wie regelmatig sport.
Voor het onderzoek combineerde het team van Felipe B. Schuch van het Centro Universitário La Salle drie eerder uitgevoerde studies, twee Amerikaanse en een Zweedse. De onderzoekers analyseerden hoe goed de conditie van de 1.128.290 deelnemers was door hen te laten joggen, fietsen of trappen te laten lopen, waarna ze die resultaten naast hun geestelijke gezondheid legden.

Significante cijfers

Uit de vergelijking werd bevestigd dat er een duidelijk verband bestaat tussen fysieke en mentale gezondheid. Bij de personen met een slechte conditie was het risico om depressief te worden namelijk maar liefst 75 % hoger dan bij wie zijn lichaam vaak liet werken. Voor personen met een gemiddelde conditie lag dat hoger risico op 23 %.
"Beweging verbetert vanzelfsprekend de conditie, maar sport zou ook moeten worden aangewend als strategie om depressie tegen te gaan," besluiten de onderzoekers. De volledige studie wordt volgende maand gepbliceerd in Preventive Medicine. (EK)

Bron: www.knack.be op 13/11/2016

Eigen mening: Er verschijnen op regelmatige basis krantenartikelen over het positieve effect van sporten. Dit artikel spreekt over een onderzoek waaruit blijkt dat mensen die een goede conditie hebben, beter beschermd zijn tegen een depressie. Ik vind het belangrijk dat er genoeg aandacht wordt besteed aan het feit dat sporten belangrijk is voor de gezondheid. Ik sport zelf iedere dag en merk ook dat ik beter bestand ben tegen ziektes. Ik geef ook vaak als advies aan mensen dat ze meer moeten sporten wanneer ze me vertellen dat ze slecht slapen. Uit andere onderzoeken is namelijk gebleken dat sporten ook zorgt voor een goede nachtrust. Dit is bijgevolg ook een bescherming tegen depressie. Mensen zouden meer aandacht moeten besteden aan sporten. Zelfs een halfuurtje per dag sporten kan voor een positief effect zorgen op lange termijn. Daarom is ook mijn advies aan iedereen: Sporten!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.