actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2014, 07:24
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Studenten houden rekening met vraag van de arbeidsmarkt

Studenten houden rekening met vraag van de arbeidsmarkt

Eerstejaarsstudenten kiezen dit jaar massaal voor richtingen die hen goede vooruitzichten op werk bieden. Zo blijkt uit een vergelijking van de inschrijvingscijfers en de kansen die afgestudeerden op de arbeidsmarkt krijgen, schrijft De Standaard.

Uit een vergelijking tussen de inschrijvingscijfers van de universiteiten en hogescholen voor het academiejaar 2014-2015 met de kansen die de afgestudeerden hebben op de arbeidsmarkt, blijkt dat veel jongeren hebben gekozen voor een studie die hen behoorlijke jobkansen bieden.

De universitaire richtingen rechten en ingenieurswetenschappen, die erg populair zijn op de arbeidsmarkt, vallen extra in de smaak bij de studenten. De letteren en sociale wetenschappen zijn daarentegen minder in trek, zowel bij de studenten als bij de werkgevers.

'De inschrijvingen voor richtingen die leiden naar een knelpuntenberoep, nemen toe. Maar het kan nog beter', zegt Fons Leroy, de topman van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) in De Standaard. Zo kiezen er meer jongeren voor zorgrichtingen als verpleegkunde, maar nog onvoldoende om aan de toekomstige vraag te voldoen.

Bron: DS 22/09/2014

Mening; Vandaag start voor vele studenten het academische schooljaar. Naar mijn mening is het een zeer goede zaak dat steeds meer beginnende studenten kiezen voor een opleiding die goede vooruitzichten op werk bieden. Wanneer er steeds meer jongeren een richting kiezen die werkzekerheid biedt, zal het aantal knelpuntberoepen ook sterk dalen. Anderzijds zal er in de toekomst ook minder werkloosheid zijn onder de afgestudeerden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd September 2014, 09:51
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Studenten houden rekening met vraag van de arbeidsmarkt

Mening:
Van de ene kant is het goed dat studenten gaan kiezen voor studierichtingen met een knelpuntberoepen. Hierdoor gaan deze beroepen weer meer werkvolk hebben. Na een tijdje gaan enkele van deze knelpuntberoepen niet meer zo veel werkvolk nodig hebben en gaan er weer andere beroepen een knelpunt worden. Meestal blijven het wel ongeveer dezelfde beroepen maar het kan altijd veranderen.
Van de andere kant vind ik dat je als student niet voor die richting moet kiezen omdat er een knelpunt is. Doen de studenten deze richting dan wel met de volle interesse? Of doen ze het enkel om snel werk te kunnen vinden?
Als ze het enkel doen om snel werk te vinden zou dit wel eens kunnen tegenvallen. Niet enkel de jaren dat je op school zit dat je tegen je zin leert maar ook later een job gaan zoeken. Indien de student afgestudeerd is kan het goed zijn dat dit beroep al veel minder werkvolk zoekt. Als je de richting niet met de volle zin deed en je niet 100% achter het beroep staat ga je er ook niet veel energie insteken om een job te zoeken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd September 2014, 12:01
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Dat studenten dit jaar massaal kiezen voor richtingen die hen goede vooruitzichten zal bieden naar de toekomst toe, vind ik een positief gegeven. Dit betekent niet alleen dat de studenten sneller op de arbeidsmarkt zullen belanden, maar ook dat de werkloosheid sterk zal dalen.
Uiteraard is het van belang dat de studenten ook interesse tonen in het beroep dat ze in de toekomst zullen uitoefenen. Toch ben ik ervan overtuigd dat de studenten zich daarvan bewust zijn.
Als studente heb ik namelijk ook gekozen voor vakken die niet populair zijn. Dit heb ik niet alleen gekozen om later snel werk te vinden, maar ook omdat ik er interesse in toon.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.