actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2010, 10:52
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
1 op 3 vrouwelijke zelfstandigen verdient geen 833 euro

Zowat 46.000 vrouwelijke zelfstandigen, één de op drie, verdienen minder dan 833 euro per maand. Dat zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) in De Morgen.

De zelfstandigen in kwestie zijn dus aangewezen op een partner om niet in armoede verzeild te raken, zegt het NSZ.

Rollenpatroon
Vrouwen werken veeleer in kwetsbare sectoren, zoals horeca of lichaamsverzorging, is een van de verklaringen. Maar volgens het NSZ is de voornaamste oorzaak het traditionele rollenpatroon. Omdat de vrouw nog altijd meer instaat voor het gezin en het huishouden, kan ze niet genoeg tijd en energie in de zaak steken.

Het NSZ pleit voor een beter sociaal statuut voor zelfstandigen, met bijvoorbeeld meer flexibel gebruik van kinderopvang en gezinshulp.

www.hln.be
10/11/10

We leven ondertussen wel in het jaar 2010! De tijd van de onderdrukte vrouw zou toch wel voorbij moeten zijn!
Het is niet omdat zelfstandige vrouwen meer in kwetsbare sectoren werken dat ze daarom minder betaald krijgen. Deze mensen en jobs zijn toch ook nodig? Ik zie geen enkel verschil met een andere job.
Ik kan wel begrijpen dat de vrouw nog altijd meer instaat voor het gezin en het huishouden, want eigenlijk is dat ook nog wel zo in de meeste gevallen. Tegenwoordig is er wel sprake van "de nieuwe man" , maar dit staat toch nog niet volledig op punt. Daarentegen kan de vrouw dit nog altijd na haar uren doen, dus ik zie geen enkele reden waarom vrouwen minder betaald moeten worden?
Eigenlijk zouden ze meer betaald moeten zijn! Zij werken voor hun zaak, na schooltijd moeten ze hun kinderen opvangen en zij zorgen ervoor dat het huis er altijd netjes bijligt! Respect, want dit zou de man misschien toch niet kunnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2010, 11:23
Tom Auwerx's Avatar
Tom Auwerx Tom Auwerx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Schoten
Posts: 23
Wat ik eerder denk is dat de vrouwen niet zo veel kunnen verdienen in de kwetsbare sectors. Als zelfstandige in deze sector werken is zeer hard, want we zitten nu nog steeds in een vorm van crisis. En omdat er crisis is zullen mensen niet zo snel aan luxe denken zoals in een restaurant gaan eten of een lichaams verzorging laten doen. Daarom dat deze sectoren minder geld toestroom hebben en omdat er dan ook vrouwen vooral daar werken ( meestal met kinderen ) zien we dan dat ze minder verdienen.
Dus heeft dit niets te maken met onderdrukking en zelfstandigen moeten meestal voor hun eigen loon zorgen. Want als ze betaald worden dan zijn ze arbeider of bediende.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2010, 19:46
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Ik denk dat het ouderwetse rollenpatroon toch nog altijd de bovenhand heeft! Vroeger moest de vrouw aan de haard zitten, wachten op haar man, zorgen voor de kinderen, de was en de plas doen en voor het eten zorgen ... Daarmee was alles toen wel gezegd! Daar kan je nu natuurlijk niet meer zo drastisch over spreken, maar ik vrees toch dat dat rollenpatroon er nog steeds ergens inzit. Niet meer zo afgelijnd als vroeger, maar het idee dat een man de was en de plas doet, blijkt vele mannen toch nog altijd af te schrikken volgens mij (waarmee ik absoluut niet zeg dat dat zo is bij alle mannen )!

Door die (kleiner wordende) kloof tussen mannen en vrouwen, is het als vrouw in onze maatschappij gewoon moeilijker om hogerop te geraken en om meer te verdienen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.