actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2018, 22:45
Arne.D*Cnodder Arne.D*Cnodder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olen
Posts: 48
Meer dan 80 vrouwen uit filmwereld eisen gelijke verloning

Meer dan 80 vrouwen uit filmwereld eisen gelijke verloning

Op het filmfestival van Cannes hebben zaterdag 82 filmvrouwen, onder wie juryvoorzitter Cate Blanchett, gevraagd om einde te maken aan de loonkloof tussen mannen en vrouwen in hun sector. De vrouwen hadden voor hun actie de trappen van het festivalpaleis beklommen.


De Australische actrice en Cate Blanchett en de Franse regisseur Agnès Varda namen het woord tijdens de actie. "We dagen onze regeringen en autoriteiten uit om de wetten op gelijke verloning toe te passen", zo verklaarde de in België geboren Varda. "We eisen rechtvaardigheid en echte diversiteit in onze werkomgeving." Ook bekende filmsterren als Salma Hayek, Marion Cotillard, Jane Fonda en Claudia Cardinale namen deel aan de actie.

De 82 vrouwen hadden eerder al aangekondigd dat ze zaterdag een statement zouden maken. Dat ze met 82 zijn, is niet toevallig: sinds zijn ontstaan heeft het filmfestival van Cannes 82 door vrouwen geregisseerde films in het competitieluik vertoond, tegenover 1.688 van mannelijke regisseurs.

De gelijke verloning van mannen en vrouwen is in de filmwereld al jarenlang een heikel onderwerp. Het thema werd begin dit jaar opnieuw onder de aandacht gebracht toen bekend werd welke bedragen er werden uitbetaald voor de heropname van "All the money in the world", nadat de in opspraak geraakte acteur Kevin Spacey uit de film werk geknipt. De mannelijke hoofdrolspeler Mark Wahlberg zou voor die heropnames 1,2 miljoen euro hebben opgestreken, terwijl zijn tegenspeelster Michelle Willams het met minder dan 1.000 euro moest stellen.


Dit jaar maken drie vrouwelijke regisseurs kans op de Gouden Palm. In de geschiedenis van Cannes is slechts één vrouw erin geslaagd de hoofdprijs te winnen. Dat was de Nieuw-Zeelandse Jane Campion met "The Piano".

Bron:https://www.demorgen.be/film/oscar-...-zijn-bfa212a8/
Datum: 12/05/2018


Eigen mening:
Ik vind het nog steeds een schande dat vrouwelijke hoofdpersonages en vrouwelijke regisseurs minder worden betaald dan mannelijke hoofdpersonages en regisseurs. Nu je zou wel denken dat acteurs een makkelijk beroep hebben en dat je er niet echt voor moet ‘werken’, maar dan moeten in mijn mening vrouwen en mannen nog steeds gelijk worden behandeld. Enkele maanden geleden, rond de tijd van de Oscars, las ik in een artikel hoeveel films er over de jaren heen de Oscar kregen voor beste film. Wat er ook bijstond, was in hoeveel van die films, vrouwen in beeld kwamen. Ik kan verklappen dat er maar vrij weinig films waren waar de vrouwen meer in beeld kwamen dan de mannen. Gelukkig is dit in 2017 al een pak verbeterd door bijvoorbeeld de bekroning van films met zowel sterke vrouwen, zwarten als de holebigemeenschap. Toch is de ongelijkheid nog steeds niet weggewerkt en ik hoop dat de vrouwen met deze betoging een stapje dichterbij komen naar de verdwijning van de loonkloof.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.