actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2007, 20:09
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Van Themsche krijgt levenslang

Van Themsche krijgt levenslang

De 19-jarige Hans Van Themsche is veroordeeld tot een levenslange celstraf. Dat hebben de jury en de drie beroepsrechters van het Antwerpse assisenhof beslist na enkele uren beraadslaging. Ze volgden daarmee het openbaar ministerie, dat de maximale straf van levenslange opsluiting had gevorderd.

"Gruwelijke feiten"
Het hof en de jury hielden bij de strafbepaling rekening met de "bijzondere gruwelijkheid van de feiten", die alleen maar als zinloos geweld bestempeld konden worden. Van Themsche had geen enkel respect getoond voor de fysieke integriteit van zijn slachtoffers en had de waarde van een mensenleven herleid tot niets wegens zijn "bodemloze geldingsdrang", zonder daarbij enige bekommernis te hebben voor zijn slachtoffers.

Geen verzachtende omstandigheden
Noch in de persoon van de beschuldigde, noch uit andere elementen, kon een verzachtende omstandigheid weerhouden worden. Van Themsche werd dan ook tot levenslang veroordeeld, een straf die aangepast is aan de ernst van de feiten en de persoon van de dader.

"Strenge straf"
Na de voorlezing van het arrest sprak assisenvoorzitter Michel Jordens nog enkele woorden tot de beschuldigde. "Uw straf is streng, zeer streng, maar het is geen blinde vergelding. Het hof en de jury willen u er speciaal op wijzen dat, ondanks de zwaarte van de straf, er werd uitgegaan van de kansen die u nog zult krijgen en niet van een vergeetput", zei Jordens.

Vervroegd vrij
Hij vertelde Van Themsche dat hij kans kan maken op een vervroegde invrijheidstelling. "Als u meent dat u daarvoor in aanmerking komt, zal de strafuitvoeringsrechtbank nagaan wat u tijdens uw opsluiting gedaan hebt om boete te doen, om bij te leren. U hebt die kans dus zelf in handen, door de manier waarop u aan uzelf werk", stelde de assisenvoorzitter.

Als Van Themsche ooit vrijkomt, hoopte Jordens dat hij dan een nieuwe start kan maken, maar dat hij ook nooit vergeet dat hij meer kansen heeft gekregen dan hij zijn slachtoffers ooit gegund heeft.

Respect familie slachtoffers
De assisenvoorzitter drukte tot slot nog zijn respect uit voor de familie van de slachtoffers. Hij noemde hun waardigheid "opvallend". "Het is een uiting van ware menselijkheid, waar iedereen het hoofd voor moet buigen", besloot Jordens.

(hln, 11/10/2007)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2007, 08:51
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
"Strenge straf"
Na de voorlezing van het arrest sprak assisenvoorzitter Michel Jordens nog enkele woorden tot de beschuldigde. "Uw straf is streng, zeer streng, maar het is geen blinde vergelding.


Deze straf is niets te streng! Wat hij gedaan heeft is verschrikkelijk en kan nooit meer goed gemaakt/gepraat worden. Hij heeft mensen het leven ontnomen, en daarnaast de familie van de slachtoffer zeer diep gekwetst. Deze mensen moeten hun leven nu verderzetten, wat sowieso een zeer moeilijk verwerkingsproces zal zijn. Kortom, Van Temsche heeft terecht levenslang gekregen.
Wat ik ook niet goed begrijp, is dat hij vervroegd kan vrijkomen. Daar ben ik absoluut geen voorstander van. Ik ben ervan overtuigd dat mensen die vroeger vrijgesproken worden, snel terug hun oude leventje verderzetten. Ik wil niet veralgemenen, want er zullen er zeker ook zijn die uit hun straf geleerd hebben. Toch vind ik dat wanneer je een straf krijgt, je deze tot het laatste moment moet uitzetten..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th October 2007, 10:05
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Ik vind Van Themsche zijn straf zeker niet te streng. Wat hij gedaan heeft is met niets goed te praten. Als je dit doet, of nog zelfs maar in je gedachten hebt, moet je volledig gestoord zijn! Ik vind het dan ook een gevaar moest zo een persoon in onze samenleving blijven rondlopen, zo iemand heeft hulp nodig.

Over de eventuele vervroegde vrijlating:
Ik vind dat als hij ooit zou vrijkomen, ik daar misschien nog zou kunnen inkomen (natuurlijk wel pas na een jaar of 40 ten vroegste!), iedereen moet een tweede kans kunnen krijgen. Zelfs iemand die zulke gruwelijke dingen gedaan heeft, op voorwaarde dat hij volledig "genezen" is en goed opgevolgd wordt gedurende de eerst maanden, desnoods jaren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2007, 10:36
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Ik ga Akkoord met de mening van Natasja. Ik vind de straf van Hans Van Themsche ook zeker niet te streng. Iemand moet gestraft worden voor zijn daden. Wat deze jongeman gedaan heeft vind ik persoonlijk onaanvaardbaar! Er zijn in deze wereld nog racistische mensen, maar die vermoorden toch niet zomaar de eerste de beste kleurling die ze tegen komen? Mijd hen dan gewoon.. Maar onschuldige mensen vermoorden, nee dat kan er bij mij niet in. Het valt dan ook niet goed te praten vind ik. Ook al zou hij volgens zijn advocaten een lichte vorm van autisme vertonen. Ook is hij een slecht voorbeeld voor anderen in onze samenleving. Stel dat hij nu een lichtere straf had gekregen, dan hadden andere jongeren(die eventueel ook beďnvloed werden door geweldadige videospelletjes) kunnen denken, ooh, als je daar zo'n lichte straf voor krijgt, kan ik mijn videospelletje ook wel eens gaan naspelen. (Niet iedereen is zo natuurlijk, ik wil niemand bevooroordelen.) Toch blijf ik bij mijn besluit dat deze straf niet té streng is! Hij moet zeker psychologische hulp krijgen, en als hij ooit vrij komt, hoop ik dat de psychiaters hun werk goed hebben gedaan, en van deze jongeman toch nog iets kunnen 'maken hebben'. Zodat hij niet hervalt in zijn 'gewoonten' of 'gedachten'.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th October 2007, 11:16
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Net zoals in de vorige berichten vermeld staat dat de straf zeker niet te streng is, vind ik dat ook. Levenslang moet levenslang zijn, en zeker niet al na een paar jaar terug vrijkomen. Van Themsche heeft zeer gruwelijke dingen gedaan en de familie van de slachtoffers diep gekwets en dat kan hij denk ik nooit meer goed maken dat kan ook niet goed gemaakt worden. Ik hoop dan ook dat Van Themsche lang genoeg in de cel blijft en dat als hij vrijkomt, hij zeker goede hulp gaat krijgen zodat dit niet nog eens gebeurt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th October 2007, 11:28
Sven De Pooter Sven De Pooter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Van Themsche

dit is niet meer dan normaal! hij is geen mens meer maar een beest en zo iemand hoort achter slot en grendel. Ben je nog een mens als je een meisje van 2 jaar doodschiet ? Ik dacht het niet. Nu hopen dat hij geen strafvermindering krijgt want anders is hij na 9 jaar al vrij. zo iemand hoort niet op vrije voet te lopen. het is een gevaar voor de maatschappij!!!! als ze hem maarr eens echt voor 30 jaar "in den bak" steken. en als hij vrij zou komen dan was er nog 98% kans dat hij terug hervald. dit zijn de worden van zijn EIGEN advocaat. als je eigen advocaat het al zegt dan is er iets niet pluis.

gewoon laten leven op water en brood en voor de rest niets!!

greetz,
sven
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th October 2007, 12:56
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Wat zijn straf betreft zal hij waarschijnlijk niet vrijkomen na een 10-tal jaar. Zeker niet na al de publiciteit die dit onderwerp heeft gehad. Ook de gevoeligheid van het onderwerp zal zeker niet in zijn voordeel spelen. Wat mij wel stoort is dat Van Themsche levenslang heeft gekregen maar dat in België deze straf "maar" 30 jaar is. Levenslang zou naar mijn mening dan ook "levenslang" moeten zijn
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 12th October 2007, 13:09
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Ik vind dat Gertjan hier groot gelijk in heeft.. Het kan toch niet dat iemand levenslang veroordeeld wordt "al" na dertig jaar vrij zou komen..
Maar langs de andere kant, als hij vrij is denk ik niet dat hij ooit nog iets deftig met zijn leven kan doen (voor zover dat nog kan). Iedereen weet wie hij is en wat hij gedaan heeft.. En dat is ook een straf!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 12th October 2007, 13:26
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 83
Een redelijke straf voor zo'n massamoordenaar, maar of hij die straf gaat uitzitten, daar stel ik me vragen bij.
Zijn plannetje van 11 mei '06 was om eerst enkele allochtonen te vermoorden, en daarna zichzelf van kant te maken. Zijn plan is dus maar voor de helft gelukt, de allochtonen heeft hij gedood. Maar wat met dat andere deel van het plan? Van Themsche leeft helemaal niet graag, en zeker niet nu hij levenslang heeft gekregen. Ik zie hem die straf helemaal niet uitzitten, misschien ontloopt hij ze wel door zelfdoding? Want ja, dat is toch hetgene dat hij wou, weg uit deze wereld?
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 12th October 2007, 16:16
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Wat een opluchting dat Van Themsche zijn verdiende straf heeft gekregen. Het is wel zo: Van Themsche heeft eindelijk zijn definitieve straf, maar de kleine Luna en Oulematou komen hier niet mee terug...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.