actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2014, 09:28
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Hulplijn nodig voor pedofielen

Er is nood aan een goede omkadering van mensen met pedofiele gevoelens ter preventie, zegt Heidi De Pauw, de algemeen directeur van Child Focus in De Standaard. ‘De drempel naar therapie voor hen moet verlaagd worden.’
‘Die man wil niet naar een behandelcentrum dat ook pedoseksuelen behandelt. Ook al is hij daar welkom. Ik begrijp dat’, zegt Heidi De Pauw. ‘We moeten erkennen dat er een verschil bestaat tussen een pedofiel, die geen weg weet met zijn seksuele gevoelens voor kinderen, en een pedoseksueel, die tot daden overgaat. We leven in een maatschappij die hen over één kam scheert, en die beide demoniseert.’

De Pauw reageert daarmee op het interview dat vorige zaterdag in deze krant verscheen, waarin een anonieme man vertelde dat hij niet meer wil leven, onder meer vanwege zijn pedofiele gevoelens.

Is het niet gek dat de directeur van een centrum dat opkomt voor kinderen die slachtoffer zijn, het opneemt voor mensen die ze kwaad zouden kunnen doen?

‘De slachtoffertjes staan bij ons centraal en dat blijft zo. Maar dit hoort er ook bij: mensen die pedofiele gevoelens hebben, moeten beter omkaderd worden, zodat er geen misbruik plaatsvindt. Voor mij is dat ook preventie. De man in de krant zei het zelf: hij heeft vorige zomer situaties opgezocht waarin hij kinderen kan observeren. Hij voelde dat de aandrang groter werd. De enige oplossing die hij daartegen kan bedenken, is zich totaal van de buitenwereld te isoleren. Er moet een humanere oplossing zijn.’

Gelooft u dat therapie daarbij echt kan helpen?

‘Er is helaas geen onderzoek naar de zin van therapie bij mensen die alleen maar aan kinderen dénken. Onderzoek heeft wel aangewezen dat therapie helpt om recidive bij pedoseksuelen te voorkomen. Misschien niet bij de hele groep, maar toch bij velen.’

Wat stelt u voor?

‘Ik heb vroeger, toen ik nog casemanager bij Child Focus was, weleens zo’n man aan de lijn gehad die een hulpkreet slaakte. Je zal het maar meemaken dat je als man, of vrouw, ineens vaststelt dat je seksuele gevoelens hebt voor een kind in je omgeving! Ik denk dat het zeer belangrijk is dat die mensen in alle openheid en sereniteit hun verhaal kunnen doen. Misschien in eerste instantie ook anoniem. In Nederland is daarvoor een hulplijn opgericht. En laat ons ook de hulp aan minderjarige daders niet vergeten. Mensen die tot daden overgaan, beginnen daar vaak op jonge leeftijd mee. Het is belangrijk om er vroeg bij te zijn.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140225_00997335

Mening: Preventie bij pedofielen vind ik zeer belangrijk! Het komt misschien vreemd over maar ik vind dit een zeer goed initiatief. Net zoals er allerlei hulplijnen zijn voor bijvoorbeeld mensen met zelfmoordneigingen, aids of psychologische problemen hebben pedofielen ook recht op een hulplijn. Zo kan er op een preventieve manier voorkomen worden dat zij misschien (terug) hun slag slaan. Het is dus een zeer goed idee om ook voor deze mensen (hoe luguber het ook is en hoe negatief we er ook tegenover staan) een hulplijn in te schakelen. Elke ouder van een kind dat seksueel misbruikt is, zal kunnen beamen van: ' Wat ALS' er op voorhand al ingegrepen/gepraat kon worden met deze pedofiel? Niemand gaat deze ouders dat kwalijk nemen dat zij dat dachten en dat er een hulplijn voor pedofielen bestaat. Het zou je eigen kind maar eens moeten zijn ...

Laatst aangepast door S*effi.Goetschalckx : 25th February 2014 om 09:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.