actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2013, 15:51
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Pesten in kmo's volgens meeste bazen 'ingebeeld'

Twaalf procent van de kmo-werknemers heeft het afgelopen jaar geklaagd over pestgedrag op het werk. Dat blijkt uit een bevraging door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 464 kmo’s. ‘Maar volgens drie kwart van de bedrijfsleiders was dat zogenaamde pestgedrag grotendeels ingebeeld of op zijn minst overdreven’, zegt Christine Mattheeuws. Woordenwisselingen (19 procent), kritiek (19 procent), geroddel (18 procent), een grapje of een steek onder water (16 procent) en zich buitengesloten voelen (13 procent) waren de vaakst voorkomende klachten. Grove vormen van pestgedrag – zoals slagen, verwondingen of ongewenste seksuele handelingen – kwamen bij geen enkele ondervraagde kmo voor.

‘Maar dat betekent niet dat kmo-bedrijfsleiders de pesters hun gang laten gaan’, benadrukt de NSZ-voorzitter. ‘43 procent roept de pester en gepeste meteen samen en probeert een oplossing te vinden, wat ook bijna altijd lukt. Dat is ook eigen aan een kmo: omdat de werkgever tussen zijn mensen staat, verdwijnen klachten niet in de doofpot.’ Voorts heeft 14 procent van de bedrijfsleiders al een pester ontslagen.

Datum: 18 mei 2013
Bron: Het Nieuwsblad

In dit artikel zeggen ze dat een kwart van de bedrijfsleiders zegt dat een groot deel van het pestgedrag is ingebeeld of overdreven. Dit weten we natuurlijk niet. Ik vind het vooral erg dat sommige volwassen zich hier nog tot verlagen. Pesten is iets verschrikkelijks dat niet zou mogen gebeuren, en al zeker niet onder volwassen mensen. Zij moeten beseffen dat dit niet kan. Ik vind het vreemd dat sommige volwassenen zich hier nog mee bezig houden. Ze zeggen dat ze in kmo's zo snel mogelijk oplossingen proberen te vinden. Dit is mogelijk omdat deze bedrijven kleinschalig zijn en dat de werknemer tussen zijn mensen staat. Ik vraag me dan wel af wat ze er in grotere bedrijven aan doen. Hier zal pestgedrag vast en zeker ook voorkomen, worden hier de pester en gespeste ook zo snel mogelijk samengeroepen? Dit betwijfel ik ten sterkste, hier moet dus ook iets aan gedaan worden volgens mij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2013, 17:09
mieke_dehertefelt mieke_dehertefelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Broechem
Posts: 24
Pestgedrag op het werk is inderdaad een spijtige zaak en komt veel meer voor dan mensen denken. In grote bedrijven wordt pestgedrag vaak niet gemeld of wordt er soms weinig aan gedaan. Zoals B*eke zegt is het schandalig dat sommige volwassenen zich hiermee bezig houden. Vaak is het frustraties of een verplaatsing van eigen problemen op een andere persoon. Maar dit zou niet mogen en hier moet inderdaad iets aan gedaan worden! Als we het tegenwoordig hebben over pestgedrag concentreert iedereen zich op jongeren, omdat dit uiteraard een zeer kwetsbare populatie is. Maar er zijn ook een groot aantal volwassenen die met pesten te maken krijgen en hier zou ook iets aan moeten gedaan worden! Anti-pest campagnes in bedrijven, werken aan teambuilding en een heldere communicatie zijn al mogelijkheden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2013, 18:00
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Ik ben blij dat pesten op het werk minder en minder een taboe word, de verhalen die tegenwoordig overal opduiken zijn gewoonweg verbijsterend. In sommige gevallen is het zelfs zo erg dat de gepeste zelfmoord pleegt, dit kan niet. Wat ook af en toe gebeurd, vooral in grote bedrijven, is dat er een vast psycholoog wordt ingeschakeld. Als er dan problemen zijn, van welke aard dan ook, is het mogelijk om een afspraak te maken. Ik denk wel dat dit veel mensen zal helpen en dat dit dan ook meer moet gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2013, 20:59
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Ik vind het ook een goed ding dat hier heel wat van in de media komt. Pesten komt op allerlei plaatsen voor en kan in verschillende vormen voorkomen. Hoe iemand iets ervaart, hangt van persoon tot persoon af. Wat voor de ene niet erg lijkt kan voor iemand anders dan weer heel erg zijn. Dus misschien gaat het niet zo zeer of pestgedrag wordt ingebeeld of opgeblazen maar de ervaring van iemand. En als het pestgedrag toch ingebeeld of opgeblazen wordt, zal dit blijken uit onderzoek dat gedaan wordt. Want ik ben van mening dat als er een melding komt, hoe klein ook, deze steeds moet worden onderzocht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.