actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2017, 12:34
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Ex-schooldirecteur die N-VA’ers beledigde moet zich voor rechter verantwoorden

Ex-schooldirecteur die N-VA’ers beledigde moet zich voor rechter verantwoorden

Tot een jaar cel riskeert Eddy Desmet, voormalig schooldirecteur van een basisschool in Ronse. De reden: een scheldmail en latere uitlatingen waarbij hij N-VA vergelijkt met nazi’s en collaborateurs. Na een klacht van drie leden van N-VA Ronse, wordt de man doorverwezen naar de correctionele rechtbank van Oudenaarde. Dat schrijft Het Nieuwsblad.


Eén mail met honderd woorden. Die blijft Eddy Desmet al sinds 2015 achtervolgen. De voormalige directeur van basisschool Dr. Ovide Decrolyschool in Ronse stuurde zijn vlammende uithaal goed 2,5 jaar geleden naar Liesbeth Homans (N-VA), Vlaams minister van Binnenlands Bestuur. Uit woede, zo zou hij achteraf verklaren.

Desmet zou zich kort daarna verontschuldigen, maar haalde in de pers nog een aantal keren uit naar de Vlaams-nationalisten.

Voor drie leden van N-VA Ronse was de maat vol: ze dienden een klacht in met burgerlijke partijstelling. Met gevolg, zo blijkt nu. ‘De raadkamer van de correctionele rechtbank van Oudenaarde heeft geoordeeld dat er voldoende elementen zijn om hem door te verwijzen. Op grond van publieke belediging en laster en eerroof’, bevestigt advocaat Hans Beerlandt, die de drie N-VA’ers vertegenwoordigt.

Voor Eddy Desmet blijven de gevolgen van zijn uitspraken aanslepen. Eerst werd hij geschorst als directeur van de basisschool, daarna is hij uit zijn functie gezet. En straks riskeert hij, volgens het strafwetboek, tot een jaar cel voor laster en eerroof. Desmet is op dit moment leraar Frans.

Datum: 02/04/2017
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170402_02812734

Eigen mening: De reden waarom ik dit artikel post, heeft niet zozeer te maken met de beledigingen naar N-VA toe, maar eerder met de functie van meneer Desmet. Ik vind het zeer opmerkelijk dat een voormalig schooldirecteur zo openlijk uithaalt naar een minister, en niet aan de gevolgen denkt. Natuurlijk bestaat er nog wel zo iets als ‘Vrijheid van meningsuiting’, maar leden van N-VA vergelijken met nazi’s, gaat wel héél ver. De beschuldigingen en feiten die hem ten laste worden gelegd, vind ik dan ook zeer terecht.
Daarnaast vraag ik mij ook af of hij in de klas ook zo zijn mening verdedigt. Als hij zo overtuigd is van zijn gelijk, betwijfel ik of hij in de klas zijn grove uitspraken voor zich kan houden. Natuurlijk heeft iedereen wel een eigen mening over alles wat er gebeurt in de actualiteit, maar als leerkracht mogen we dit onze leerlingen niet opdringen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.