actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2007, 15:56
Dennis Broos's Avatar
Dennis Broos Dennis Broos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 140
??? Discriminatie

__________________
The weak can never forgive.
Forgiveness is the attribute of the strong
.

Mahatma Gandhi
Indian political and spiritual leader (1869 - 1948)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2007, 11:39
Hanne.Van.Rooy Hanne.Van.Rooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Lille
Posts: 70
Nee, ik vind dat helemaal geen discriminatie. Cartoons zijn maar cartoons. Als men daar al geen grapje meer mag over maken...
Ik snap wel dat de cartoons rond de Islam gevoelig liggen bij sommige mensen. Zeker nu met al die zelfmoordaanslagen en de moord op Bhutto. Maar ik blijf van mening dat men daar geen drama moet over maken.
Die over de interimregering Verhofstadt III vind ik persoonlijk het beste
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2007, 18:48
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Nee, dit vind ik ook geen discriminatie.
Met humor kan je niet discrimineren vind ik, humor mag niet aan censuur onderhevig zijn. Overigens is het niet omdat de cartoon over een 'uitingsvorm' van radicaal islamisme gaat, dat de auteur ook vindt dat alle Pakistanen terrorristen zijn. Het biedt gewoon een goede opening voor een grap. Gisteren ben ik met vrienden naar Antwerpen geweest en onderweg hebben we ook regelmatig een grap over allochtonen ten gehore gebracht, maar wil dat zeggen dat ik een racist ben? Helemaal niet, integendeel zelfs, ik vind het multiculturalisme een ongelooflijke verrijking voor onze samenleving. Maar soms kan je er gewoon erg goede grappen rond maken en dan gaat het louter om het verzinnen van een originele clue.
Ik vertelde vroeger bijv. altijd volgende grap:
Wat is goed van binnen en slecht van buiten?
Een Marokkaan met botkanker.

Noem het grof, maar ik heb helemaal niets tegen Marokkanen, ik vind dit gewoon een goede grap omdat de clue (als je bij zulke moppen over een clue kan spreken) zo onverwacht en goed gevonden is.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th December 2007, 18:50
Nick Van Bael Nick Van Bael is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 51
je mag niemand discrimeneren , dus moet je over iedereen moppen maken! Ze zullen toch altijd iets vinden die gasten
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th December 2007, 22:08
Philip_Huygelberghs Philip_Huygelberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 76
Niet echt

Ik vind het ook iet echt discriminatie, wel grappig. Het is inderdaad zo dat je zo'n cartoon niet moet bekijken als een aanval op het anders zijn van iemand, maar eerder als een extrapolatie ervan. Het is ook een manier op mensen van iets op de hoogte te stellen, zonder ellenlange teksten te moeten lezen. Je ziet direct over wat het gaat en de proporties ervan. Dus echt erg vind ik het niet, je lacht wel met iets uit een andere cultuur, maar niet met de cultuur zelf.

Cheers!!!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st December 2007, 00:31
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Citaat:
Orgineel gepost door Nick Van Bael
je mag niemand discrimeneren , dus moet je over iedereen moppen maken!


Volledig mee akkoord.
Het klink misschien raar, maar eigenlijk is het toch zo? Door over bepaalde mensen/culturen/groeperingen/minderheden/...geen moppen te maken en over andere wel, sluit je eigenlijk die mensen uit en duw je hen nog meer in een hokje. Iedereen gelijk wil ook zeggen geen speciale behandeling voor bepaalde mensen.
Trouwens, je zou de cartoons ook kunnen zien als een grappige aanklacht tegen vooroordelen. Want daar spelen cartoons toch op in: vooroordelen of clichés die al bestaan en die bekend zijn bij de mensen. En zo'n clichés hoeven ook niet schadelijk te zijn. Eens goed kunnen lachen met een mop over een allochtoon of zo maakt je nog niet tot een racist.
Moppen en cartoons zoals deze duiden er eigenlijk nog eens op dat niet iedereen hetzelfde is en dat we allemaal uniek zijn. Als dat dan ook nog eens gepaard kan gaan met humor, zit het voor mij helemaal goed.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st December 2007, 12:46
filipantheunis filipantheunis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2007
Locatie: zandhoven
Posts: 36
als cartoons al nimeer mogen dan vind ik het ver gekomen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 31st December 2007, 13:29
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Ekeren
Posts: 98
Cartoons zijn er om op een leuke manier van de actualiteit te genieten, voor mij toch :-)

Cartoons worden ook gebruikt in het onderwijs en een cartoon slaat meestal wel beter aan dan een gewoon kranten.

Dus voor mij mogen de cartoons zeker blijven. En daarbij er wordt met vanalles en iedereen gelachen :-)
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 31st December 2007, 14:07
Line_Puimège Line_Puimège is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Boechout
Posts: 52
??? Discriminatie

Het moeilijke bij dit meningsverschil ligt bij de waarden en normen van een cultuur. Discriminatie is wel een universele waarde, maar door het cultuurverschil wordt ze op een andere manier bekeken.
Zo vindt men in het westen spotten via cartoons de perfecte manier om frustraties weg te werken, met alle respect voor de Islam. De mensen die zich beledigd voelen denken dat deze cartoons werden gebruikt om hen uit te lachen, discrimineren en te onderdrukken.
Dit zal altijd een probleem blijven. Het westen kan deze Islamieten nooit van zijn gelijk overtuigen omdat onze waarden anders in onze cultuur zijn verwerkt. Andersom zal dit ook nooit lukken.
Dus wat is nu juist en wat is fout? Daar kan eindeloos over worden beslist, zonder tot een goed antwoord te komen.
__________________
You're my champagne
My only side mondaine
You make me sane
When I'm one inch away from really hurting myself
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.