actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2009, 22:08
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Vicerector K.U.Leuven wil taaltest Nederlands

Vicerector K.U.Leuven wil taaltest Nederlands

maandag 19 oktober 2009
Bron: belga Auteur: bvb

K.U.Leuven-rector Mark Waer en vicerector studentenbeleid Tine Baelmans toonden zich vorige week voorstander van de invoering van een niet-bindende, maar louter adviserende toelatingsproef voor studenten die universitaire studies willen aanvatten. In het studentenblad Veto pleit vicerector onderwijsbeleid Ludo Melis om hierin tevens een taaltest Nederlands op te nemen.
De K.U.Leuven biedt nu reeds aan het begin van het academiejaar de mogelijkheid om taallessen te volgen. "Er bestaat een kloof tussen de taal die gehanteerd wordt in het dagelijkse leven en het taalgebruik in een academische omgeving. Die kloof moet worden overbrugd. Jongeren die uit een milieu komen waar correct taalgebruik geen aandachtspunt is, mogen immers niet benadeeld worden", aldus Melis.

Vanaf dit academiejaar moeten alle studenten die hun studies willen aanvatten aan de Vrije Universiteit van Amsterdam verplicht een taaltest afleggen. Ook andere Nederlands universiteiten volgden dit voorbeeld en voerden in enkele faculteiten een verplichte taaltest in.

De K.U.Leuven ziet geen heil in een verplichte taaltest. Melis wil wel sommige taalaspecten zoals begrijpend lezen verwerken in een eventuele oriënteringsproef.

(gevonden op www.standaard.be)

Een orienterende proef bij het aanvangen van universitaire studies is geen slecht idee, vind ik. Zo hebben jij en de universiteit een goed beeld wat je kan/niet kan. Een bijkomende taaltest Nederlands (zoals vicerector Melis voorstelt) vind ik geen overbodige luxe:
er bestaat inderdaad een kloof tussen gesproken taal en standaardtaal, ook bij jongeren.
Maar ik wil hier wel een bemerking bij maken:
Als jongeren hogere studies aanvatten, hebben ze al 12 jaar onderwijs achter de rug. Als het echt zo slecht gesteld is met de jongeren hun taalgebruik, waarom dán pas het probleem opsporen (en eventueel aanpakken)? Als er nu eens in het lager en middelbaar onderwijs meer aandacht wordt besteed aan de basisgrammatica van het Nederlands (juist, de básis, niet meer), dan wordt het probleem al wat dichter bij de bron aangepakt, niet? En als toekomstige leerkracht Nederlands is het dan ook mijn persoonlijke missie om een hele generatie foutloos schrijvende kinderen af te leveren
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2009, 11:33
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Taaltest Nederlands

Is het niet logisch dat men zulke proeven het leven wil inroepen? Dit is een uitstekende test voor jezelf als student. Men moet dit niet zien als een extra drempel om te gaan studeren aan de unief, maar eerder als een zelfbeoordelingstest.

Voor de test in verband met de taalkennis ben ik een totale voorstander. Dit is eveneens een test waar je zelf kan zien hoe ver je staat. Welke gebreken moet ik bijschaven tegen de tijd dat ik ga solliciteren, kunnen mensen last ondervinden van mijn beperkte taalkennis?

Maar zoals Lien aanhaald is de unief misschien een stap te laat, waarom geen algemene taaltest als extra examen in het tweede jaar van de 3de graad. Aan de unief is het gewoonweg te laat, daar is geen begeleiding meer. Dus dan moet dit vroeger aangepakt worden.

Ook kan men in vraag stellen om het resultaat van de test eventueel wel bindend te maken. Er wordt sowieso rekening gehouden met spelling en schrijfwijze op de examens.

Het algemeen besluit met andere woorden is dat het zeer nuttig kan zijn om taalproeven en orienterende proeven in te voeren. Al dan niet bindend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.