actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2009, 23:29
jessica.mink jessica.mink is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 45
Druivensap vermindert geheugenverlies

Druivensap vermindert geheugenverlies

Over de positieve effecten van druiven, vooral in de vorm van wijn, is al vaak geschreven. Maar ook de niet-alcoholische versie van het (donker) druivensap heeft zijn positieve effecten: het verminderen of zelfs omkeren van geheugenverlies, zo zeggen Amerikaanse wetenschappers verbonden aan de universiteit van Cincinnati.

Verbeterde prestaties
12 weken lang kregen 6 proefpersonen tussen 75 en 80 jaar puur druivensap te drinken. Zes anderen kregen een placebo Tegelijk werden mentale testen afgenomen, en in de loop van de weken verbeterden de prestaties bij de druivensapgroep. Dit zowel wat betreft het kortetermijngeheugen, en het ruimtelijke geheugen. Volgens de wetenschappers ligt dat aan de antioxidanten in de pel en het vruchtvlees van de druiven.

"Een simpele wijziging in het eetpatroon kan dus het geheugen verbeteren en beschermen", aldus dokter Robert Krikorian, die de studie uitvoerde.

Fruit- en groentensappen
Het is niet de eerste keer dat antioxidanten in verband worden gebracht met de verbetering van het geheugen. In 2006 bleek uit een Amerikaanse studie dat fruit- en groentensappen de ontwikkeling van Alzheimer verminderen. (edp)

11/12/09 14u58 www.hln.be

Mening: het is goed dat de wetenschappers dit hebben ondervonden. Op deze informatie kunnen de wetenschappers bouwen om eventueel medicijnen op de markt te brengen. Wij kunnen met deze informatie ook rekening houden en zo genoeg fruit en groentensappen drinken. Het is belangrijk voor onze gezondheid en voor de toekomst dat de wetenschappers blijven zoeken naar dingen om onze gezondheid te verbeteren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2009, 11:16
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Dit bericht is misschien wel niet zo relevant, maar ik vind het zeer interessant om weten. Ik lust nu toevallig graag druivensap dus kan ik dat ook meer gaan drinken in de toekomst want het kan toch geen kwaad. Ik vind het vooral fantastisch dat de wetenschap zulke zaken kan onderzoeken. Als ik er nu veel van begin te drinken kan het misschien wel helpen tijdens de examens en dat zou wel eens van pas kunnen komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2009, 14:40
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik denk dat dit voor heel wat mensen wel een leuk weetje is.
Oudere mensen die beseffen dat ze meer en meer vergeten, en er soms zelfs gefrustreerd door geraken, zullen hier zeker baat bij hebben.
Zo is mijn moeke bijvoorbeeld een echte fan van doorlopers invullen. Ze begint nu echter steeds meer te vergeten, alhoewel ze een erg getraind geheugen heeft, omdat ze al jaren lang woordpuzzels invult. Voor mensen als zij, kan zo'n druivensap toch wel een goed drankje zijn. Als ze hierdoor minder zou vergeten, zal ze langer in staat zijn om de puzzels te kunnen blijven maken, terwijl die bezigheid anders stilaan begint te verminderen..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.