actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2009, 07:39
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Verpleegster dreigt been te verliezen na tatoeage

Verpleegster dreigt been te verliezen na tatoeage
In een coma na tatoeage

HAMME - Een jonge vrouw wordt in een kunstmatige coma gehouden na een bezoek aan een tattoozaak in Hamme. Deborah Lelie (26) uit Wilrijk dreigt haar been kwijt te spelen nadat ze besmet raakte met de vleesetende bacterie. De tatoeëerder die een roosje op haar enkel zette, zegt dat het zijn schuld niet is. Bjorn Maeckelbergh

De moeder van Deborah Lelie heeft een klacht ingediend bij het parket van Dendermonde. Dat onderzoekt of tattooshop Los Agujas by Adri in de Kaaistraat in Hamme iets te maken heeft met de besmetting.

Deborah Lelie stapte op 27 november de nieuwe zaak van tatoeëerder Adri (40) binnen. 'Ik kende haar, want ze liet eerder al een tatoeage bij me zetten. Deze keer wilde ze de naam van een oud lief op haar enkel laten wegwerken onder een roodzwarte roos.' Volgens Adri, die voluit Peter Adriaenssens heet, was ze tevreden. 'Ze lachte en was blij dat ze helemaal van dat lief af was.' Maar op maandag stond haar moeder plots in zijn shop. 'Haar dochter was met complicaties opgenomen in het ziekenhuis.'

Intussen is de ernst duidelijk: Deborah Lelie dreigt haar been te verliezen en wordt al enkele dagen in een kunstmatige coma gehouden. 'Alles wijst erop dat ze vecht tegen de vleesetende bacterie', zegt Jan Eyckmans van de federale overheidsdienst Volksgezondheid. Volgens hem komt die slechts heel sporadisch voor. 'De vleesetende bacterie behoort tot de streptokokken, eigenlijk heel onschuldige bacteriën die iedereen heeft, vooral in de keel en in de mond. Op zich zijn die bacteriën onschadelijk. Maar als die bacterie terechtkomt in een open wonde - wat een tatoeage is - kan ze bij een heel klein percentage mensen voor een overreactie zorgen. In dat geval tast de bacterie het weefsel aan en doet het afsterven.'

Tattoozaak gesloten

Aanvankelijk sloot het gerecht de tattoozaak, maar na een eerste grondige controle mocht Adri zijn zaak opnieuw openen. 'In samenspraak met de burgemeester heb ik echter beslist mijn zaak nog zeker tot vrijdag te sluiten. Dan krijgen we de resultaten van extra onderzoek. Ik hoop dat zo snel mogelijk duidelijk wordt dat ik niets te maken heb met die bacterie. Sowieso blijft dit slechte reclame. Maar wat dat meisje nu meemaakt: dat is erger hé.' Volksgezondheid bevestigt dat de bacterie volgens hun eerste onderzoeken niet werd aangetroffen in de tattoozaak. De zaak is ook onbesproken. 'Misschien heeft die vrouw de bacterie wel ergens anders opgedaan', zegt Jan Eyckmans.

Adri vermoedt dat de verpleegster zelf niet helemaal vrijuit gaat. 'Ik had haar op voorhand gevraagd open schoenen mee te brengen op de dag van de tatoeage. Omdat zo'n wonde niet kan genezen in schoenen die dicht zijn. Maar na het zetten van dat roosje trok ze haar laarzen aan. Ik heb ook vernomen dat ze in het weekend de hele tijd heeft rondgelopen in schoenen die dicht zijn. Tja. Voor mij is het duidelijk: ze heeft de nabehandeling alleszins niet goed gevolgd.'

De moeder van Deborah Lelie wil niet reageren op zijn kritiek. 'Het is zo al erg genoeg. Aanvankelijk had Deborah enkel een rode voet, plots kon ze er ook niet meer op staan. En nu ligt ze in een coma. Het ziet er ook niet naar uit dat de dokters haar de komende dagen al wakker zullen maken. We moeten geduld hebben', zei mama Karine gisteren.

Kapper Glenn

De vleesetende bacterie is in uitzonderlijke gevallen ook fataal. Zo overleed de bekende BV-kapper Glenn Gemeiner (41) deze zomer aan de vleesetende bacterie. Hij vocht vier maanden tegen de besmetting nadat hij daags na een liposuctie in een privékliniek complicaties kreeg. Ook zijn familie diende een klacht in.

Bron: Het neiuwsblad 10-12-2009
Eigen mening:

Ik wist niet dat je een nabehandeling moest volgen nadat je een tatoeage hebt laten zetten. Deze vrouw moest dit ook doen door open schoenen te dragen, maar deze heeft dat blijkbaar niet gedaan. Het is echt erg dat ze hierdoor haar been dreigt te verliezen. Het is niet zeker dat de vrouw in de tattooshop deze vleesetende bacterie heeft opgelopen, maar ik vind het toch goed dat ze de winkel toe laten uit preventieve maatregelen. Hierdoor kunnen nieuwe besmettingen mogelijk vermeden worden als ze de bacterie daar heeft opgelopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.