actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2009, 11:20
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Mozart helpt prematuurtjes te groeien

Mozart helpt prematuurtjes te groeien

Het geluid van Mozart helpt het metabolisme van vroegtijdig geboren baby's te vertragen, wat hen kan helpen sneller gewicht bij te komen en te groeien. Dat blijkt uit een recent onderzoek.

Metabolisme
De onderzoekers bestudeerden het effect van Mozartmuziek op 20 vroegtijdig geboren baby's die gezond waren. Ze baseerden zich op het principe dat een lager metabolisme verklaart waarom muziek kan helpen te verdikken. Ze maten het metabolisme van de kinderen in rust terwijl ze een half uur naar Mozart luisterden en vervolgens maten ze dit in stilte. Zo ontdekten ze dat het metabolisme van de kinderen tot 13 procent vertraagde binnen de 10 en 30 minuten terwijl ze naar de muziek van Mozart luisterden.

Minder beroertes
Professor Ronit Lubetzky zegt dat de resultaten de theorie ondersteunen dat muziek premature baby's helpt bij te komen hoewel de onderzoekers niet het gewicht van de kinderen maten. Uit eerder onderzoek bleek al dat volwassenen die kampten met beroertes hier minder last van hebben wanneer ze luisterden naar de composities van Mozart. Deze waren effectiever dan stukken van andere klassieke componisten.

Mozarteffect
Volgens Lubetzky kunnen we van een Mozarteffect spreken, dit zou door de structuur van zijn composities komen omdat het de melodische lijn hierbij vaker herhaald wordt. Deze georganiseerde structuur zou volgens andere onderzoekers meer resonantie voor het brein hebben. Lubetzky zegt echter wel dat er meer onderzoek nodig is om te bepalen of muziektherapie nodig is bij de verzorging van prematuurtjes. (ep)
08/12/09 10u52 – Bron: www.hln.be

Persoonlijke Argumentatie

Door de muziek van Mozart kunnen heel wat jonge baby’s worden geholpen. Doordat ze hierdoor meer bijkomen, moeten ze minder lang in een couveuse of dergelijke. Naar mijn mening is dit artikel maatschappelijk relevant. Dit komt vanwege het feit dat er heel wat vroeggeboortes zijn in België. Ook bij volwassenen lijkt deze techniek te werken.

Ik denk dat baby’s die in de couveuse of in de buik van de moeder naar Mozart muziek luisteren, later hier ook van zullen kalmeren. Als ze moeten slapen bijvoorbeeld, kan dit hen helpen.
Deze nieuwe techniek kan vele ouders blij maken, doordat hun kindje vlugger uit de couveuse kan.

Ik ben benieuwd of ouders deze techniek ook zullen toepassen bij hun ongeboren baby.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2009, 23:07
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Citaat:
Orgineel gepost door Stefanie.Van.Rumste
Ik denk dat baby’s die in de couveuse of in de buik van de moeder naar Mozart muziek luisteren


Muziek heeft een invloed dat is alom geweten maar ik dacht dat een baby pas in de buik hoort als de intensiteit hoog genoeg is (rond 100dB) wat vrij hoog is. Een couveuse die open en dicht gaat haalt pieken van 140dB dus ik weet niet of muziek direct de oplossing kan zijn. Niet te vergeten dat 120dB ook als pijndrempel wordt beschouwd zou het laten luisteren naar muziek een overbelasting kunnen veroorzaken van het gehoor. Zou men dan mogen kiezen om muziek te stimuleren om het metabolisme positief te beďnvloeden ten koste van gehoorschade?
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.