actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2016, 17:23
Dries.B*lckens Dries.B*lckens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 47
Volgend schooljaar ook Engels en Duits al op de basisschool

Volgend schooljaar kunnen kinderen al vanaf hun zesde lessen Engels en Duits krijgen. Tot nu toe kan dat enkel met Frans. Dat heeft Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) beslist. Het gaat dan wel enkel om initiatielessen, vanaf het derde leerjaar kunnen er ook volwaardige lessen gegeven worden.

De maatregelen zijn niet verplicht, enkel Frans moet verplicht al in het vijfde en zesde leerjaar worden gegeven. Taalkundigen juichen de nieuwe maatregelen toe, aangezien mensen nieuwe talen het beste als kind oppakken, al werkt dat het best als het spelenderwijs gebeurt. "Het mag niet vervallen in *lesgeven", zegt taalkundige Kris Van den Branden van de KU Leuven.

Volgens het gemeenschapsonderwijs zou taalinitiatie verplicht moeten zijn voor alle leerlingen en gaan de maatregelen van Crevits niet ver genoeg.

Datum: 24/12/2016
Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/v...chool-bc625d84/
Eigen mening:
Dat de talenkennis van kinderen uitbreidt vind ik een super idee. In een toekomst waarin de wereld kleiner en kleiner wordt, is het belangrijk om goed en duidelijk met elkaar te communiceren. Door leerlingen op de basisschool al van jongs af aan warm te maken voor vreemde talen, zal hun basiskennis op latere leeftijd hopelijk ook breder zijn. Voorlopig zal het nog maar een keuze optie zijn om deze lessen te volgen, maar moest het van mij af hangen zou elke leerling al vanaf de basisschool intensief met taal bezig zijn. De manier waarop is ook wel belangrijk. Al spelend een taal leren lijkt mij de beste keuze. Vaak genoeg hoor je dat kinderen een degout hebben van Frans, Engels of Duits omdat de lessen vooral bestaan uit teksten lezen en woordjes vanbuiten leren. Ik ben alvast benieuwd naar de toekomst.

Laatst aangepast door Dries.B*lckens : 24th December 2016 om 17:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th December 2016, 15:15
Sharon.G*bruers Sharon.G*bruers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 64
Ik vind het een goede initiatief dat het talenpakket verbreed wordt. Er mag meer keuze zijn in elke school. Het is vaak zo dat er in sommige scholen enkel Engels en Frans wordt gegeven, terwijl het zeker en vast handig is om eventueel Duits te krijgen. De keuze is goed, maar het mag niet overheersend worden ten opzichte van Frans. Ons land bestaat voornamelijk uit Frans en Nederlands, dus Frans moet in mijn ogen het belangrijkste blijven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2016, 14:01
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Ik vind het super dat de talenkennis al vroeger uitgebreid wordt. Als je er al van kinds af aan mee bezig bent, dan zal je de taal uiteindelijk ook beter kunnen beheersen. Tot nu toe begin je enkel Frans te leren in de basisschool. Maar Engels en Duits zijn minstens even belangrijk. Dus waarom zou je dit dan niet moeten leren in de basisschool? Ik weet nog toen ik in de basisschool zat, dat ik super enthousiast was om een nieuwe taal te leren. Zo zullen er zeker nog kinderen zijn die dat leuk vindt. Ik heb bijvoorbeeld pas in de derde graad van de middelbare school Duits geleerd. Nu kan ik eigenlijk nog altijd geen Duits. Nochtans is het heel gemakkelijk als je deze taal wel beheerst. Er is een Duits gedeelte in België, en ons buurland is Duitsland, dus het is wel handig als je de taal dan beheerst. Daarom is het goed dat je al op jonge leeftijd bezig bent met die talen. Je zal de taal uiteindelijk wel goed beheersen dan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th December 2016, 14:06
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Ik sta achter al deze meningen. In de maatschappij van nu is talenkennis heel belangrijk. Er worden goederen vanuit verschillende landen aangebracht. Ook is het veel gemakkelijker om te verhuizen naar een ander land. Communiceren is één van de basisvaardigheden van tegenwoordig en niet enkel in het Nederlands. Het is belangrijk dat je je kenbaar kan maken en kan communiceren in verschillende talen. Leren is een proces dat al vroeg start. Hoe vroeger men kinderen iets aanleert, hoe beter ze het gaan onthouden. Zoals het voorbeeldje van Duits in de derde graad, merk je dat vele leerlingen, zeker leerlingen die geen talenrichting gevolgd hebben, geen Duits kunnen spreken of zich daarin kenbaar kunnen maken. Wanneer men van de leeftijd van zes jaar al in contact kan komen met meerdere talen, zal men dit sneller kunnen opnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.