actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2016, 13:42
Quinten.B*oeckx Quinten.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: retie
Posts: 55
Studenten bestrijden waterschaarste met ingenieuze dop

Een groep master- en doctoraatsstudenten aan de Universiteit Gent heeft een inventieve dop ontwikkeld die water uit de lucht kan halen. Hun doel? Waterschaarste bestrijden.

Voor het ontwerp Dewpal - in het Nederlands ‘watermaatje’ - haalden de studenten inspiratie bij het schild van de woestijnkever, die de dauwdruppels op zijn schild condenseert om niet uit te drogen. Op die manier kan de structuur efficiënt en passief water te collecteren uit de lucht.

Ze modelleerden het schild van de kever in 3D. De structuur ziet eruit als een dop in de vorm van een halve bol, en kan op een fles geschroefd worden om water handig op te vangen.


Het materiaal waaruit de Dewpal geprint is, ontwikkelden ze zelf en is een bijzonder staaltje biotechnologie. Het bevat onder andere een eiwit dat al in de natuur voorkomt: het vormt ijskristallen en helpt om wolken te vormen uit gecondenseerd water. Zo zorgt het ervoor dat de condensatie zo optimaal mogelijk verloopt en er dus zo veel mogelijk water uit de lucht gehaald wordt.

De groep studenten neemt binnenkort deel aan de iGEM-competitie. iGEM (International Genetically Engineerd Machine) is een internationaal vermaarde competitie in synthetische biologie waarin teams van over de gehele wereld een eigen project uitwerken.

bron: de Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161018_02525551

Eigen mening: Ik vind het zeer mooi dat studenten zich bezighouden met zulke onderzoeken. Waterschaarste is al heel lang een probleem in de wereld, en hopelijk is dit de uitvinding. Deze uitvinding is echt van wereldbelang. Zeker voor de landen waar heel veel waterschaarste voorkomt zal deze uitvinding goed zijn. Maar ook voor de landbouw en de industrie kan het wel eens zeer handig zijn. Het zal een voordeel bieden voor zowel de mens als voor de natuur en kan vele problemen voorkomen. Van mij mogen deze leerlingen zeker en vast in de prijzen vallen met hun uitvinding!

Laatst aangepast door Quinten.B*oeckx : 18th October 2016 om 13:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2016, 22:18
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Ik ben het helemaal eens met Quinten! Het is heel mooi dat deze studenten een project uitwerken om dit probleem tegen te gaan. Ze hebben hun inspiratie bij een diertje gehaald dat zijn eigen schild gebruikt om gehydrateerd te blijven. Het voorbeeld is er dus eigenlijk altijd al geweest, maar het moest gebruikt worden. Voor veel landen waar water schaars is, kan dit een goede oplossing zijn, als er natuurlijk genoeg water geproduceerd kan worden op korte tijd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2016, 23:17
Sharon.G*bruers Sharon.G*bruers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 64
Het is zeker en vast een mooi ding dat studenten afkomen met innovatieve ideeën en oplossingen. Ik geloof erin dat 'entrepeneurship' de toekomst is voor jongeren!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th October 2016, 10:03
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
waterschaarste bestrijden

Ik vind dit een zeer goed initiatief. Waterschaarste is al heel lang een probleem. Hierdoor zijn er al vele conflicten in de wereld. Dit is een goed systeem, maar ik ben niet zeker of de vernieuwing de waterschaarste gaat oplossen. Het is zeker al een begin en het kan een hulpmiddel zijn voor vele landen. We gaan met grotere oplossingen moeten komen om de waterschaarste op te lossen. Ik begrijp de mening van Quinten en ik ga er ook mee akkoord, maar ik denk dat we meer moeten doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.