actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2016, 11:56
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
‘Mensen moeten leren rijden in de regen’

Met 420 tot 425 km file op de Belgische verkeerswegen, was de ochtendspits maandag de op een na zwaarste van dit jaar. De reden daarvoor lag bij de regen. Maar hoe komt het dat regen files doet veroorzaken?

Op 15 januari was - vooral in Wallonië - sneeuw oorzaak van nog meer verkeersellende, met circa 500 km file. Vandaag was er echter sprake van een jaarrecord op Vlaamse wegen. ‘Met goed 270 kilometer files op de snelwegen in Vlaanderen tussen 8 uur en 08.30 uur, was het de drukste ochtendspits van 2016. Volledig op het conto van de regen’, aldus Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum.

Maar waarom zorgt regen toch voor zoveel ellende? Danny Smagghe, woordvoerder van Touring legt uit. ‘Bestuurders moeten hun snelheid aan de omstandigheden aanpassen, maar we moeten leren rijden in de regen.’

‘Bij regenweer moet je gelijkmatig rijden, probeer aan een constante snelheid te rijden. Dus niet plots optrekken als het verkeer het toelaat om dan weer even plots sterk af te remmen. Dat gedrag maakt files alleen maar langer. Eigenlijk zou in de rijopleiding vervat moeten zitten dat de jonge chauffeur in alle omstandigheden leert rijden. Dus ook bij regenweer. En ‘s nachts. En in het stadsverkeer.’

Eén probleem. Wie gelijkmatig rijdt en een ‘gat’ laat vallen, wordt meteen langs links en rechts ingehaald. ‘Daarom zijn flexibele snelheidsbeperkingen met aanpasbare signalisatie zoals op de Antwerpse Ring of op de E314 aan Leuven, zo belangrijk. Dan moet iedereen zich aan de snelheid houden’, reageert Smagghe.

De files waren ook extra groot door een ongeval op een belangrijk knooppunt: de overgang van de E40 vanuit Leuven met de buitenring rond Brussel. Smagghe pleit ervoor dat botsende chauffeurs sneller de weg vrijmaken. ‘Te veel mensen blijven staan tot de politie vaststellingen komt doen. Ook als het maar om een lichte aanrijding gaat. Dat is nergens voor nodig. Maak foto’s, maak dan snel de weg vrij en bel dan eventueel de politie.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160523_02302516

Eigen mening: Ik vind dat de rijopleiding in België te weinig aandacht spendeert aan rijden in moeilijkere omstandigheden zoals bijvoorbeeld blij regen of sneeuw. Veel mensen durven niet met te auto rijden bij hevig regenweer, en als ze dan toch de auto buitenhalen, zijn ze een gevaar op de weg. Niet omdat ze niet met de auto kunnen rijden, maar omdat ze niet weten hoe ze hun rijgedrag moet aanpassen aan de omstandigheden. Dit is een probleem bij jongeren, maar ook bij mensen van middelbare leeftijd. Ik denk dat het een goed idee is om het in de rijopleiding op te nemen, maar ook om deze informatie tot bij de mensen te brengen die al een rijbewijs hebben. Een gratis cursus zou bijvoorbeeld kunnen helpen maar ook dat iemand de uitleg komt geven op een avond waar je je voor zou kunnen inschrijven. Het kan toch niet dat er zoveel file staat omdat het regent. Hier moet iets aan gedaan worden, en snel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2016, 12:12
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
'Mensen moeten leren rijden in de regen’

Als jongeren leren rijden wordt er inderdaad heel weinig aandacht besteed aan de verschillende omstandigheden die zich kunnen voordoen op de baan, en dan bedoel ik regenweer of sneeuw en dergelijke. Het is toch niet logisch dat als je je rijbewijs hebt, je niet met regenweer kan rijden? Daarom zouden ze cursussen of dergelijke moeten inlassen waar mensen zich voor kunnen inschrijven zoals Ellen al zei. Ook als jongeren aan het leren rijden zijn, moet de instructeur ook al informatie geven over deze omstandigheden. Het is ook vaak dat jongeren vaak alleen willen gaan rijden als het goed weer is en zeker niet wanneer het regent. Dat schrikt namelijk af, omdat je het nog niet gewend bent om achter het stuur te zitten. Daar zouden de jongeren een beetje in gepusht moeten worden, als je het vaker doet, ga je het ook sneller leren en ga je later als je je rijbewijs hebt minder problemen hebben of veroorzaken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2016, 15:32
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
Vele jongeren onder ons spenderen een heel aantal uren op de baan om te leren auto rijden. Uiteraard hangt er het er ook vanaf ik welke periode van het jaar je dit doet. Ik heb gemerkt dat zowel ik als jongeren in mij nabije omgeving hier tijdens hun rijlessen zelf extra op hebben ingezet. Zo heb ik met mijn ouders gereden in slechte weer omstandigheden maar ook de rijschool hield hier rekening mee. Ik denk dat een extra cursus daarom niet de oplossing is. De rijscholen zouden hier zelf extra op moeten inzetten. Mijn instructeur heeft er zelf voor gezorgd dat ik een aantal uren reed met goed weer, slechte weersomstandigheden en zelfs met sneeuw werd er gereden. Het is van belang dat deze instructeurs jouw voorbereiden op deze omstandigheden en dat je vaardig genoeg bent met de auto om ook in dit weer op de baan te kunnen. Ik vind zelf rijden is de sneeuw nog steeds moeilijker maar ik ben wel zelfverzekerder doordat ik hier tijdens lessenreeks ook op voorbereid werd.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2016, 19:54
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Ik kan me zeker vinden in de meningen die reeds gegeven werden. Wanneer het regent, sneeuwt of donker wordt, gaan mensen panikeren in de auto. Ze minderen automatisch snelheid, wat ik zeker niet afkeur, maar sommigen overdrijven wel. Er zijn dan ook van die chauffeurs die als gekken blijven rijden en zo veroorzaakt men natuurlijk file. Ik denk dat de files niet alleen te wijten zijn aan het rijgedrag van mensen. Zoals we al wisten, staat België zo goed als bovenaan als we kijken naar het aantal kilometers file per jaar. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de staat waarin de weg zich bevindt. Het is me al eens opgevallen dat in Nederland de wegen veel sneller droog zijn na een regenbui en dat de regen van de wagen voor jou, niet op jouw voorruit terecht komt. Tegenover in België regent het precies altijd dubbel zo hard. Als de regenbui over is, krijg je nog steeds al het water van je voorligger op jouw ruit. De Belgische wegen zijn op dat vlak een pak gevaarlijker dan die van bijvoorbeeld Nederland.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th May 2016, 16:49
Sharon.G*bruers Sharon.G*bruers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 64
Belgie is een land dat vlug 'plat ligt' wanneer er een klimaatverschil zich voordoet. Als je dan kijkt naar andere landen, zoals Canada, dan rijden ze voorzichtig verder zonder al te veel drama. Het is wel zo dat rijden in de regen of sneeuw iets is wat we zelf moeten leren. Want de rijschool kan natuurlijk hier niet in voorzien. Ik vind dat we vooral kalm moeten blijven in de auto en gewoon rustig blijven doorrijden zonder al te veel paniek. Als je je gewoon aan de regels houdt en uitkijkt dan zal dat al veel helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.