actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th May 2016, 16:29
Sharon.G*bruers Sharon.G*bruers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 64
Mount Everest: zeker drie doden in drie dagen

Op enkele dagen tijd zijn zeker drie klimmers omgekomen op de Mount Everest. Dat een groot aantal mensen tegelijk de top probeert te halen, maakt de klim volgens experts extra gevaarlijk.



Een Indiase man is overleden toen hij naar beneden werd geleid. Dat gebeurde enkele dagen nadat een Nederlander en een Australische vrouw omkwamen. Beide kampten ze met hoogteziekte.

Twee andere Indiase klimmers zijn nog vermist.

‘De mens ligt aan de basis van deze ramp’, zegt Ang Tshering, van de Nepal Mountaineering Association. ‘Ze was misschien minder erg geweest met een beter management van de teams. De natuur veroorzaakte de laatste twee rampen, maar deze niet.’

In mei hebben meer dan 350 klimmers via Nepalese kant van de berg het dak van de wereld bereikt. Daarvoor moeten ze op grote hoogte wachten op goede weersomstandigheden, en dat leidt tot gevaarlijke bottlenecks.

Volgens experts dragen de nauwe doorgangen en het groot aantal klimmers bij tot de dodelijke incidenten. Zo’n dertig klimmers zijn getroffen door bevriezing of zijn ernstig ziek geworden.

De voorbije twee jaar werd de Nepalese klimroute door tragedies getroffen. In 2014 kamen 16 sherpa’s om in een lawine. Na de zware aardbeving van vorig jaar, waarbij 9.000 mensen omkwamen, raasde een lawine over het basiskamp. Achttien klimmers en sherpa’s kwamen om.

Mening: Tegenwoordig is de Mount Everest meer een sensatie monument dan een natuurfenomeen. We mogen niet vergeten dat de Mount Everest enorm gevaarlijk is en te betreden is op eigen risico. Meer en meer mensen willen de top bereiken, alsof het kleine inspanning is. Men zegt wel eens 'the sky is the limit', maar vat dit niet letterlijk op. Het mag dan wel op onze bucketlist staan, maar The Mount Everest blijft een overwinning waar een beetje geluk voor nodig is. Drie doden in drie dagen is veel, maar nooit waren er zoveel mensen die de berg willen beklimmen. Ik vind dat we te vlug denken dat we iets kunnen. We zij niet onsterfelijk, alles kunnen we naar onze hand zetten maar de natuur is iets krachtig. Ik vind het verstandig als we minder mensen toelaten om de berg te beklimmen. Zo hebben de gidsen maximale controle over de klimmers.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160523_02303344

Laatst aangepast door Sharon.G*bruers : 24th May 2016 om 16:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th May 2016, 19:59
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
Net zoals Sharon denk ik dat het een goed idee is om het aanbod te beperken. Als we minder mensen toelaten, wordt de ervaring nog specialer én kunnen de groepen beter in het oog gehouden worden. De klimmers die zich aan deze klim wagen, zullen zonder twijfel voldoende ervaring hebben. Toch vind ik het gek dat er zoveel mensen zo'n groot risico willen nemen. Getroffen worden door bevriezing of ernstig ziek terugkeren lijkt het mij niet meteen waard om hieraan te beginnen. Wel begrijp ik dat het voor deze klimmers een echte passie is. Hierdoor zal het voor hen ook sneller de moeite waard zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.