actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2015, 17:29
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
CD&V pleit opnieuw voor strenger straffen vluchtmisdrijf

CD&V pleit opnieuw voor strenger straffen vluchtmisdrijf

De straffen op het plegen van vluchtmisdrijf bij bepaalde ongevallen moeten hoger. Dat vinden CD&V-kamerleden Jef Van Den Bergh aan VRT. Vorig jaar deed ook partijgenoot Dirk Claes al een soortgelijke oproep in De Standaard. Minister Koen Geens wil alle verkeersmisdrijven strenger aanpakken.

Muhamad A., die vermoedelijk het ongeval veroorzaakte waarbij woensdag de 12-jarige Merel omkwam, sloeg op de vlucht en gaf zich pas vandaag aan. Voor het vluchtmisdrijf riskeert hij maximaal twee jaar gevangenisstraf.

Te weinig, vindt Jef Van den Bergh, lid van de Kamercommissie Verkeer voor CD&V. ‘In bepaalde gevallen, zeker bij recidive, kunnen we de straf ruimer maken. Bij wijze van spreke zelfs verdubbelen.

‘Het verstrengen van de straf is zeker mogelijk, en kan dienen als belangrijk afschrikelement’, vindt ook partijgenoot Raf Terwingen. Die pleit ook voor alternatieve straffen, zoals het verbeurdverklaren van de wagen, om de daders te ‘raken in hun mobiliteit’.

Geens: 'Schandelijke' overtreders harder straffen

Partijgenoot en minister van Justitie Geens pleit voor strengere straffen voor alle mensen die de verkeerswetgeving 'schandelijk' overtreden. Hij denkt daarbij ook aan zware werkstraffen. 'Bijvoorbeeld in omgevingen waar slachtoffers van dergelijke misdrijven worden verzorgd.'

Het is niet de eerste keer dat de christendemocraten aan de alarmbel trekken. Vorig jaar waarschuwde Senator Dirk Claes in De Standaard al voor het hoge aantal ongevallen met vluchtmisdrijf. ‘Maak de wet veel strenger voor vluchters die zich pertinent weigeren aan te geven’, eiste hij toen.

Bron: De Standaard, 3 november 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151103_01952661

Mening: Ik vind het een zeer goed idee om vluchtmisdrijf strenger te bestraffen. Het is altijd heel erg als er een verkeersslachtoffer valt, als de bestuurder dan nog eens vluchtmisdrijf pleegt wordt het allemaal nog veel erger. Ik begrijp dus zeker het standpunt van CD&V. Zwaardere straffen op vluchtmisdrijf zou er voor kunnen zorgen dat bestuurders twee keer nadenken vooraleer ze vluchtmisdrijf plegen. Ik kan begrijpen dat je als bestuurder van de wagen in paniek bent bij een verkeersongeval, maar dat mag geen reden zijn om te vluchten vind ik. Ik vind niet dat bestuurders die vluchtmisdrijf plegen tussen moordenaars en pedofielen in de cel moeten belanden. De celstraf mag dan naar mijn mening ook op twee jaar blijven staan, aangezien celstraffen vaak pas effectief worden vanaf drie jaar. Het lijkt me wel aangewezen om bovenop de celstraf van twee jaar een werkstaf te vorderen. Deze werkstraf moet dan wel in verband staan met de gepleegd feiten. De bestuurder kan bijvoorbeeld hulp bieden in centra voor verkeersslachtoffers.

Laatst aangepast door Elke.L*uwerysen : 3rd November 2015 om 17:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.