actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2015, 21:55
Tessa.K*uleers Tessa.K*uleers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 29
Politie houdt maandag vierde flitsmarathon

De federale wegpolitie en verschillende lokale politiezones houden volgende week maandag, 16 november, voor de vierde maal een flitsmarathon. Bedoeling is niet alleen om hardrijders die dag te betrappen en te beboeten, maar vooral om alle bestuurders te doen nadenken over hun gedrag op de weg en hun snelheid.

Bij de vorige flitsmarathon, op 23 en 24 april, controleerde de politie 298.883 voertuigen, waarvan er 19.705, of 6,8 procent te snel bleken te rijden.

“Snelheid is nog steeds de nummer één ‘killer’ op de weg”, zegt de woordvoerder van de federale wegpolitie. “Bij één op drie van de dodelijke ongevallen speelt snelheid een rol. Uit enquêtes blijkt ook dat 56 procent van de mensen vindt dat de snelheidsbeperkingen onvoldoende gehandhaafd wordt en 65 procent dat er meer moet gecontroleerd worden. In de laatste Staten-Generaal van het verkeer is ook als doelstelling gezet dat er jaarlijks 40 miljoen voertuigen zouden gecontroleerd worden op snelheid.”

Nieuwe flitsmarathon

Aan de flitsmarathon, die plaatsvindt tussen maandagochtend 16 november 06.00 uur en dinsdagochtend 17 november 06.00 uur, nemen 128 van de 192 lokale politiezones deel en 178 agenten van de federale wegpolitie. “De boodschap die we willen brengen is dat wie die dag de baan opgaat, zál gecontroleerd worden”, gaat de woordvoerder verder. “We willen de mensen doen nadenken over hun gedrag en hun snelheid, hen doen inzien dat ze amper tijd winnen als ze te snel rijden. De federale wegpolitie zal ook met interceptieploegen werken om de hardrijders meteen tegen te houden en met hun overtreding te confronteren. Buitenlandse bestuurders zullen hun boete meteen moeten betalen.”

Bron: De Standaard; 12 november 2015; (http://www.standaard.be/cnt/dmf20151112_01966355)

Mening: Ik vind het zeer erg dat de meeste ongelukken gebeuren door een te hoge snelheid. Op de tweede plaats zal waarschijnlijk dronkenschap of vermoeidheid staan. We kunnen dus zeggen dat deze ongelukken gebeuren door ons gedrag op de baan. Als we allemaal een beetje vroeger vertrekken, moeten we zo snel niet rijden. Als we nuchter en onvermoeid met de auto rijden, zouden deze ongelukken niet gebeuren. Ik stel dus vast dat wij als bestuurders allemaal moeten veranderen. Zelf heb ik nog geen ongeluk veroorzaakt of meegemaakt, maar ik heb er al wel familieleden door moeten afgeven. Op die manier behoor ik ook tot de 56% en de 65% die vinden dat er beter en meer gecontroleerd moet worden. Ik zou zelfs een voorstander zijn om de straffen en boetes te verzwaren zodat er echt kan worden stilgestaan hoe erg de gevolgen zijn van ons gedrag op de baan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2015, 09:28
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Dit artikel stelt mij werkelijk tevreden. Men zegt het al in het artikel: "Snelheid is nog steeds de killer nummer één op de weg". Het is dus zeer belangrijk dat hieraan iets wordt gedaan. Naar mijn mening is het een pluspunt dat de politie met interceptieploegen werkt. Op deze manier worden autobestuurders onmiddellijk geconfronteerd met de politie en niet met 'zomaar' een boete. Ik denk dat autobestuurders die tegengehouden worden door de politie zelf meer 'onder de indruk' zullen zijn en sneller hun rijgedrag zullen aanpassen dan mensen die gewoon een boete toegestuurd krijgen in hun brievenbus. Het enige nadeel van deze onderneming is dat het hier en daar aanschuiven zal zijn op de weg, waardoor mensen de kans lopen te laat op hun werk te zijn en weer sneller gaan rijden. Gelukkig staan de flitspalen en de politie deze haastige chauffeurs op te wachten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.