actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2013, 09:15
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Vader overleden student: "Alcohol doodt, hoog tijd dat we dat beseffen"

Vader overleden student: "Alcohol doodt, hoog tijd dat we dat beseffen"

"Het wordt hoog tijd dat we verontwaardigd zijn over het overmatige alcoholverbruik op studentenfeestjes. Alcohol doodt, het bewijs is er", zo schrijft de vader van de vrijdagavond overleden student Thomas Dusausoy in een open brief aan alle studenten waarover Het Nieuwsblad bericht.

De twintiger stierf eind vorige week na een nachtje stappen. Hij viel vrijdagochtend vroeg dronken van een brug in Louvain-La Neuve en bezweek later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Nog diezelfde avond schreef de vader van het slachtoffer een open brief aan alle studenten.

"We moeten beseffen wat het risico kan zijn van alcohol", schrijft de vader. "Het gevolg van een avond drinken, is meer dan wat hoofdpijn en misselijkheid de dag erna. (...) Als je twintig jaar bent, denk je dat je onoverwinnelijk bent. Studenten moeten echter beseffen dat ze kunnen sterven", klinkt het verder.

De vader van Thomas beseft dat hij alcoholmisbruik nooit zal kunnen verbieden, maar hoopt toch dat studenten tijdens '24h vélo de Louvain-La-Neuve' zullen letten op het aantal glazen dat ze verzetten. Hij begrijpt de buitensporigheid niet. "Waarom toch? Zodat er opnieuw een student kan sterven?"

In navolging van de oproep van de vader van het slachtoffer zijn een aantal vrienden van Thomas intussen gestart met een Facebookgroep. Al 721 mensen zijn lid en geven zo aan geen alcohol te zullen drinken op de fietsestafette die binnen een paar dagen in de studentenstad
georganiseerd wordt.

Bron: De Morgen
Datum: 14/10/2013

Eigen mening
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat jongeren beseffen wat de invloed van alcohol is. Al denk ik wel dat dit moeilijk is aangezien tegenwoordig in het studentenleven alcohol vaak aanwezig is. Jongeren zien verder studeren vaak als een combinatie van studeren en feesten. Op deze feestjes is altijd alcohol aanwezig en kan dus snel een gewoonte worden. Ik denk dat het belangrijk is dat de studentenverenigingen hier ook rekening mee houden. Ik denk maar aan een doop of cantus. Jongeren worden verplicht om hier veel alcohol te drinken maar tijdens de rit naar huis is er vaak niemand van de studentenvereniging meer aanwezig. Het is belangrijk dat er ook naar deze groepen gekeken wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2013, 12:06
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
De meeste jongeren staan er inderdaad niet bij stil wat de gevolgen van overmatig alcoholgebruik kunnen zijn. Dit komt voornamelijk voor bij studentenverenigingen, zoals Jorine hier vermeldt. Ik denk niet dat alle verenigingen de studenten verplichten om alcohol te drinken, denk maar aan het incident in Wallonië. Daar is een Luikse studente in coma terecht gekomen door water te drinken op korte tijd. Het gevaarlijke is dat studenten teveel drinken in een bepaalde tijd! Ik vind dat de verenigingen hierbij moeten stilstaan en andere alternatieven moeten bedenken om zo dergelijke incidenten te vermijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.