actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2012, 08:48
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Inbraken op naar record

BRUSSEL - ‘Alstublieft mensen, bel ons als u iets verdachts merkt.' Met lede ogen moet de politie toezien op inbraakcijfers die maar blijven stijgen. Ze roept iedereen op om zijn huis extra te beveiligen.

Vorig jaar was er al een fenomenale stijging van de woninginbraken, maar 2012 belooft volgens de Dienst Eigendomscriminaliteit van de Federale Politie nog erger te worden. In de eerste helft van dit jaar waren er al meer dan 36.000 inbraken. ‘En dat zijn nog maar voorlopige cijfers', zegt Eddy De Raedt, directeur eigendomscriminaliteit.

Bovendien breken de donkerste maanden van het jaar pas nu aan, wat het ergste doet vrezen: de jaarstatistieken zullen opnieuw boven de 70.000 uitkomen. Na een decennium van intensief strijden tegen inbrekers, staat de politie weer even ver als begin jaren 2000.

De Raedt: ‘Bij minstens dertig procent van alle inbraakdossiers zijn de daders buitenlanders. Bij de zware zaken, die onze centrale dienst opspoort, ligt dat nog veel hoger: daar is negentig procent van vreemde afkomst. We hebben tussen januari en juli ongeveer driehonderd van zulke cases gehad.'

Opvallend is wat De Raedt ‘clans met een familiestructuur en de inzet van minderjarigen' noemt. Zelf wil de politie het niet met zoveel woorden zeggen, maar dat komt neer op zigeunergroepen die inbraken plegen.

Bij de wortel aanpakken

Volgens de politie is het heel duidelijk waar de problemen precies zitten, maar die omzetten in een efficiënte aanpak is een ander paar mouwen. ‘De daders, meestal Oost-Europeanen, zijn enorm mobiel en flexibel. Als ze hier worden betrapt en niet onmiddellijk worden aangehouden, kun je er donder op zeggen dat ze onder een valse naam naar hun thuisland vluchten. Dat geeft hen natuurlijk een grote voorsprong.'

Maar bij elke zaak leren politiespeurders en gerecht bij.

‘Het parket van Dendermonde heeft recent een Roemeense dader tot een paar jaar celstraf veroordeeld wegens diefstal. Voorhechtenis inbegrepen, zal hij dus wel een aantal maanden in de cel zitten. Onmiddellijk is daar dan een nieuw dossier tegen hem opgestart voor heling en witwassen. Zo'n onderzoek vraagt veel meer tijd, maar het resultaat loont. Binnenkort moet er een rogatoire commissie naar Roemenië vertrekken met het doel uiteindelijk zijn woning verbeurd te laten verklaren. Zo pak je het probleem bij de wortel aan.'

Ook controles van verdachte goudopkopers lonen. Bij de helft daarvan worden gestolen goud en juwelen in beslag genomen. De komende maanden belooft de politie bijkomende acties te ondernemen (bijvoorbeeld op verkeersassen) en diefstalgevoelige zones sterker te controleren. Tegelijk doet ze een oproep aan iedereen om extra maatregelen te nemen en zijn huis te beveiligen.

Bron :
http://www.standaard.be/artikel/det...121026_00349676

Mening :
Ik schrok bij het lezen van dit artikel, omdat er al zoveel inbraken gepleegd zijn. En dit wordt er niet beter op. In 2008 werden er 70.245 inbraken gepleegd, in 2009 steeg dit weer fel, er werden toen maar liefst 73.855 inbraken gepleegd en in 2010 81.925, dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is toch een negatieve ontwikkeling. Bovendien beginnen nu de donkere maanden, dit betekent meer inbraken. Ik vrees voor deze donkere maanden, ik zou nooit willen meemaken dat mijn bezittingen worden gestolen of dat ik oog in oog sta met een inbreker.
Ik vind het verontrustend dat het voornamelijk Oost-Europeanen zijn, omdat ze meteen een vlucht kunnen nemen onder een valse naam. Zo kan de dader nooit opgepakt worden, wat ik zeer spijtig vind.
Maar hoe verder je het artikel leest, hoe meer de angstgevoelens verdwijnen op de achtergrond. Ik kreeg terug een veiliger gevoel toen ik las dat de politie er alles aandoet om de inbraakcijfers te laten dalen en de daders te arresteren, zoals diefstalgevoelige zones sterker te controleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.